Nové emisní plakety. Města se ale do vyhlašování omezujících zón nehrnou

I když tuzemská města zatím žádnou nízkoemisní zónu nevyhlásila, zavádí Česko nové emisní plakety. Nově jich bude až šest místo současných tří. Změna je podle ministerstva životního prostředí potřebná, protože dnes mají nová vozidla různé parametry. Češi plakety využívají třeba při cestách do Německa. Například Praha ale půjde jinou cestou, vjezd do centra možná omezí mýtným. 

Video Události
video

Události ČT: Česko bude mít šest emisních plaket

Na českých silnicích řidiči emisní plakety zatím nepotřebují, vylepili si je však například ti, kteří jezdí do Německa. Některá tamní města už totiž nízkoemisní zóny zavedla. 

Právě z německého systému vychází i ten český. Ke stávajícím třem emisním plaketám však nyní přibudou další tři, například bílá pro elektromobily nebo hybridy, které mají emise do 50 gramů COna kilometr jízdy.

Více plaket –⁠ přísnější zóny

„Ty se tam doplňovaly, protože dosud byly prostě jenom plaketa Euro 4 nebo známka Euro 4, a mezitím samozřejmě už jsou daleko modernější vozy,“ přiblížil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Podle něj by se se šesti plaketami mohly vyhlašovat přísnější emisní zóny a tím zlepšit ovzduší.  

„Německo, které používá zhruba v sedmdesáti městech a v devatenácti oblastech takzvané umwelt zóny, používá všehovšudy tři barvy a vystačí si s tím,“ poznamenal mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK) Igor Sirota.

Praha chce vybírat mýtné 

V Německu fungují nízkoemisní zóny od roku 2008, do české legislativy se dostaly o čtyři roky později, zatím ale nikde žádná nevznikla. Dříve o tom uvažovala Praha, současné vedení města však chce jít jinou cestou –⁠ pro vjezd do centra plánuje zavést mýtné.

„Automobily, které znečišťují víc, vytvářejí více emisí, tak by platily více a ty, které méně, tak by platily méně,“ popsal fungování systému náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (za Praha sobě).

Průměrné stáří vozidel v Česku roste, u osobních aut letos poprvé překročilo patnáct let. Stoupl ale prodej elektromobilů a hybridů, i když stále tvoří jen zlomek registrací.