Vlaky a autobusy se připravují na nové slevy. Až září ale ukáže, kolik cestujících přilákají

UDÁLOSTI: Necelý měsíc zbývá do zvýšení slev na jízdném (zdroj: ČT24)

Kraje, ale i města dokončují přípravy na velkou dopravní změnu, která přijde v září. Výrazně se zvýší slevy z jízdného pro děti, studenty a seniory ve vlacích a autobusech. Musely na to reagovat především kraje úpravou tarifů. Městské hromadné dopravy se vládní nařízení o slevách sice netýká, ale kvůli jejich provázání s regionálními linkami budou nové slevy platit i v některých městech.

Prázdniny roku 2018 se ve veřejné dopravě podobají pověstnému tichu před bouří. Není však zatím jisté, jak silná tato bouře bude. Způsobí ji zavedení nových, vládou nařízených slev pro část cestujících. Termín jejich zavedení se posunul z původního červnového termínu na začátek září.

  • výše slevy: 75 %
  • pro koho:
  • děti od 6 do 18 let
  • studenti do 26 let
  • senioři od 65 let
  • držitelé průkazu ZTP (pro ně se nic nemění)
  • podmínky pro přiznání slevy: prokázání věku průkazem totožnosti, u studentů potvrzení o studiu

Zda přivedou větší slevy do vlaků a linkových autobusů výrazně vyšší počet cestujících, není zatím zřejmé a jasno v tomu nemají ani dopravci a objednatelé spojů. Zatím tvoří cestující do 26 a od 65 let asi polovinu celkového počtu. „Když by se to vzalo na čtvrtiny, tak dvě čtvrtiny produktivní věk, jedna čtvrtina děti a důchodci,“ odhadl řidič autobusu společnosti Arriva František Hrma.

Když ČT po prvním ohlášení slev oslovila dopravce, například České dráhy nebo Flixbus daly najevo, že by cestujících mohlo přibýt. „Koncept nových slev (…) nepochybně bude motivací pro větší využívání hromadné dopravy,“ uvedla mluvčí ČD Monika Bezuchová.

Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které sdružuje i autobusové firmy, se naopak domníval, že „k výraznému nárůstu cestujících zřejmě nedojde“.

Sám stát vyčlenil na kompenzace slev dopravcům necelých šest miliard korun – necelá polovina je určena pro autobusové dopravce, zbytek pro železniční dopravce.

V současnosti se většina slev, které jsou navíc nižší, proplácí jiným způsobem. Stát sám na kompenzacích dopravcům vyplácí pouze necelou čtvrt miliardu.

  • železnice: 3,02 miliardy
  • autobusy: 2,81 miliardy
  • dosud: 0,24 miliardy

Mění se tarify, systém slev narušuje integraci dopravy

Kromě toho, že bude v případě potřeby nutné reagovat na zvýšení počtu cestujících, musí být zavedení slev předem formálně připraveno a zohledněno v tarifech. Kraje, které objednávají většinu spojů, jichž se slevy týkají, potřebné úpravy vesměs již provedly.

„Nová podoba Tarifu IDOL byla projednána vedením Libereckého kraje a je schválena. Nyní již intenzivně probíhá série navazujících kroků, koordinační jednání s dopravci ohledně programování nového ceníku do odbavovacích zařízení a na předprodejní místa,“ uvedl náměstek libereckého hejtmana Marek Pieter (SLK).

Karlovarský či Královéhradecký kraj připravují dodatky ke smlouvám, které s dopravci mají, naopak Zlínský kraj se podle mluvčí Adély Kousalové zaváděním slev nezabývá a očekává, že dopravci budou kompenzace přímo požadovat od ministerstva dopravy.

Pro Plzeňský kraj pak bude znamenat nový systém úlevu, protože stát bude nově hradit část slev, které dosud proplácel kraj ze svého – pro studenty či seniory.

Pravidla, která stanovila vláda pro nové slevy, však do určité míry nabourávají dlouholetou snahu části krajů o integraci dopravy, kdy je z pohledu cestujících jedno, zda cestují vlakem, linkovým autobusem nebo MHD. Právě městské dopravy se totiž vládní nařízení netýká. „Ale v integrovaných systémech není možné tento segment ze slev vyčlenit,“ poukázal Marek Pieter.

V některých městech tak budou radnice v MHD proplácet slevy podobně jako stát v regionální a dálkové dopravě. V Libereckém a Ústeckém kraji se budou na slevách pro cestující v MHD podílet i krajské úřady, 75procentní slevy tak budou ve všech městských provozech (s výjimkou Lovosic a Litoměřic, kde je MHD zdarma).

Dále budou platit jen čtvrtinu běžného jízdného mladí a postarší cestující také v Brně, Českých Budějovicích, Přerově, Prostějově, Šumperku, Novém Jičíně, Hranicích či Zábřehu.

V Praze naopak odmítla městská rada návrh na zvýšení slev pro studenty, kteří dnes platí za desetiměsíční kupon 65 procent ceny celoroční předplatní jízdenky pro dospělé, ve městě tak zůstane vše při starém.

V příměstské dopravě u Prahy (tj. ve vlacích a autobusových linkách číslo 300 a vyšších) ale slevy platit budou, takže základní třípásmová 60minutová jízdenka bude stát šest korun.

Ne 75, ale rovnou 100

Slevy, které vláda zavádí, čelí ostré opoziční kritice. Některé strany hovoří o nevratném prodražení, jiné o kupování voličů. Podle Mikuláše Ferjenčíka (Piráti) by bylo lepší snížit DPH na jízdenky. „Nikdo to nebude muset dotovat a levnější to budou mít všichni,“ poukázal. Miroslav Kalousek (TOP 09) se zase obává, že vládě kvůli podobným výdajům nezbude na investice.

Česko zavede větší slevy pro část cestujících ve veřejné dopravě necelé tři roky poté, co studenty či seniory výrazně zvýhodnilo při cestování Slovensko. Oproti Česku tam pro ně ale neplatí slevy všude, nýbrž jen ve vlacích jezdících na veřejnou objednávku. Jsou pak ale stoprocentní – čili část cestujících jezdí za určitých podmínek zdarma.

Dopravci ZSSK a Regiojet, v jejichž vlacích se zdarma jezdí, hlásí výrazné zvýšení počtu cestujících – asi o pětinu.

Podobný efekt zaznamenaly také radnice měst v Česku, které zavedly bezplatnou MHD. Kromě již zmíněných Lovosic a Litoměřic je možné bezplatně cestovat městskými autobusy například ve Strakonicích. „Nárůst je opravdu znát, jezdí více lidí, než jezdívalo,“ poznamenal řidič městského autobusu Miroslav Klas.