Krajská jízdenka, nebo nic. Malé kraje malují velkou železniční budoucnost, ale každý jinak

Jihomoravský kraj chce, aby ve vlacích dopravce, kterého si vybírá v soutěži, platily pouze jízdenky integrovaného dopravního systému. Ty sice v regionálních vlacích platí i dnes, ale zároveň je možné koupit si jízdenku dopravce, tedy Českých drah. Podle mluvčí kraje tak chce region jako objednatel dopravy mít plnou kontrolu nad tržbami. I když ujišťuje, že to nebude znamenat, že při přestupu do rychlíku bude muset cestující znovu k pokladně, kráčí tak dopravní integrace v Česku docela jiným směrem než třeba ve Švýcarsku nebo Německu.

Jízdné ve vlacích na jižní Moravě by se po roce 2020, kdy začne jezdit dopravce vybraný v probíhající soutěži, mělo řídit výhradně tarifem Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. „Kraj na sebe převezme, podobně jako v regionální autobusové dopravě, riziko tržeb. Proto musí nově nastavit mechanismy kontroly toku tržeb z jízdného,“ uvedla mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Na krajský tarif je sice možné ve vlacích na jižní Moravě cestovat již dnes, ale kdo chce jet třeba z Vranovic do Prahy, může si koupit jízdenku Českých drah, dojet osobním vlakem do Brna a tam přestoupit do dálkového vlaku. Kraj však ubezpečuje, že se nestane to, s čím se nyní potýkají například cestující, kteří přestupují v Českých Budějovicích z rychlíku do osobního vlaku do Krumlova nebo v Plzni z osobního vlaku do rychlíku do Chomutova. Do nich si totiž kvůli jinému dopravci musí při přestupu koupit nové jízdenky.

Podle Moniky Brindzákové bude možné provázat jihomoravské krajské jízdenky s jiným tarifem. „Jihomoravský kraj nastavil v rámci nabídkového řízení taková pravidla, která umožní koupit jízdenku např. pro celou trasu z Kolína do Vranovic,“ ujistila.

obrázek
Zdroj: ČT24

Kraj však především počítá s tím, že v roce 2020 již bude fungovat tzv. národní tarif. Jeho zavedení slibuje ministerstvo dopravy. Mělo by jít o kilometrický tarif podobný tomu drážnímu, který by zastřešoval přinejmenším všechny vlaky vedené na veřejnou objednávku s možností (ale ne povinností) zapojení i komerčních vlaků, jakou jsou regiojety, leo expressy či drážní pendolina.

Rozhodně by však měl národní tarif odbourat problémy, kdy není možné na jednu jízdenku cestovat ani vlaky, které objednává stát – třeba rychlíkem z Klatov do Plzně a pak rychlíkem jiného dopravce (ale rovněž objednávaným státem) do Žatce. „Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících,“ řekl již dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Ministerstvo slibuje zavedení tohoto tarifu ke konci roku 2019, což by korespondovalo s plány Jihomoravského kraje. Plán má však jeden háček. Něco podobného neslibuje ministerstvo dopravy poprvé. Třeba v roce 2015 řekl ministr Ťok, že jeho úřad bude tlačit na železniční dopravce, aby si uznávali jízdenky. „Výsledkem“ však bylo pouze to, že ČD o dva roky později přestaly ve svých pokladnách prodávat jízdenky na regionální vlaky jiných dopravců, které dříve byly k sehnání.

Dopravce bude mít všechny linky, na dvou dostane pronajaté vlaky

Jihomoravský kraj chce nového železničního dopravce vybrat v soutěži, která zahrnuje všechny železniční regionální linky. Zprvu ale bude muset vybraný dopravce mít svá vlastní vozidla včetně střídavých elektrických jednotek a množství motorových vlaků. Kraj plánuje pořízení vlastních elektrických jednotek, které by jezdily na klíčových elektrizovaných trasách S2 a S3, ale až po roce 2022. Potom by také mohl proběhnout nový tendr a jeho vítěz by již plnil spíše roli operátora těchto krajských jednotek než plnohodnotného dopravce.

Za takových podmínek – požadavek na vozidla, z nichž část ovšem kraj zanedlouho nahradí, a navíc naděje jen na poměrně krátkou smlouvu – však soutěž dopravce příliš netáhne. Podle informací ČTK se do soutěže zatím nikdo nepřihlásil, kraj prodloužil termín pro odevzdání přihlášek do května.

Kromě nových regiopanterů jezdí na jižní Moravě také elektrické jednotky řady 560 ze 60. let minulého století přezdívané Tornádo.
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Server iDNES.cz uvedl, že se aktuální soutěže nezúčastní RegioJet, zájem by mohl mít až v budoucnu, kdy by kraji již měl mít k dispozici vozidla k pronajmutí. Přihlášku do současného tendru ale nepodaly ani České dráhy, které kraji zaslaly doplňující otázky. „Po seznámení se zadávací dokumentací jsme zaslali doplňující dotazy, jak je to v podobných případech obvyklé, abychom získali potřebné informace spojené s výběrovým řízením a přípravou naší případné nabídky,“ uvedl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

Server Zdopravy.cz však právě dráhy pasoval na favorita tendru již počátkem roku. ČD jezdí v Jihomoravském kraji dnes, mají tedy dostatek vozidel, aby dokázaly zajistit dopravu na všech linkách, a když na to přijde, jsou do integrovaného systému zařazeny i jejich rychlíky.

Integrovaná doprava: místo dopravního ráje rozdrobený zmatek

Jihomoravský kraj není jediný, kdo hledá železničního dopravce. Plzeňský kraj chce do poloviny roku vyhlásit tendry na tratě směrem na Klatovy a Rokycany, později chce soutěžit i regionální linky z Plzně do Plané a na motorové vlaky v okolí krajského města, v Pošumaví, na Klatovsku a v Českém lese. Sice formou přímého zadání, ale s oslovením více dopravců pak chce postupovat Pardubický kraj.

Každý kraj má přitom jinou představu, jak by mělo vše fungovat – na jižní Moravě chce mít plnou kontrolu nad tržbami a navíc chce výhledově vlastnit vozidla, pro která tedy hledá jen personál. V Plzni i Pardubicích naopak počítají s tím, že si vybraný dopravce koupí vozidla sám. Každý kraj navíc přistupuje jinak i k tarifu, což jen podtrhává, jak svérázně probíhá v Česku integrace veřejné dopravy.

Je to přitom cíl, po kterém jistě touží všichni – maximálně efektivní veřejná doprava z hlediska cestujícího, objednatele a pokud možno i dopravce. V mnoha zemích to ostatně dobře funguje, stačí pohlédnout přes hranice do Německa nebo o trochu dále do Švýcarska.

Ve Švýcarsku je integrace dopravy celoplošná, jízdenky platí napříč zemí u všech dopravců a ve všech vlacích (nanejvýš se nad rámec celostátního tarifu v některých připlácí za povinnou rezervaci). Již počátkem 80. let vzniklo společné železniční jízdné platné u všech dopravců. Dnes to znamená, že si například lze u spolkových drah SBB zakoupit lístek ze Svatého Mořice do Churu, kde jezdí Rhétská dráha, nebo cestovat s jedním lístkem napříč zemí z Basileje do Svatého Mořice, lze si také připlatit a tutéž jízdenku použít i v městské hromadné dopravě.

Vlak ve Švýcarsku
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Švýcarský dopravní ráj (který je však relativní vzhledem k cenám, třeba základní jízdné ve zmíněné relaci Svatý Mořic – Chur činí v přepočtu 700 korun zhruba za 90 kilometrů – u ČD by bylo jízdné pětkrát nižší) je ovšem dílem mnohaletého úsilí. Na základní integraci jednotlivých dopravních systémů navázal projekt nazvaný Bahn 2000. Referendem prošel v roce 1987 a jeho první fáze byla naplněna bezmála po dvou desítkách let. Součástí byla stavba nových tratí a modernizace starých, vznikaly nové zastávky a byla výrazně zahuštěna doprava. Šlo tedy o úsilí velmi dlouhodobé a navíc celostátní, nikoli o integraci fungující jen na území jednoho kantonu, přičemž u sousedů by to fungovalo docela jinak.

Podobné je to i v Německu, kde fungují regionální tarify na úrovni spolkových zemí či menších, hustě obydlených regionů, jako je Porúří. Je však třeba podotknout, že například Bavorsko je svojí rozlohou jen o trochu menší než celé Česko, v žádném případě tedy jízdenku platnou v celé spolkové zemi nelze srovnávat s jízdenkou platnou v jednom českém kraji.

Standardem je v Německu to, co plánuje Jihomoravský kraj – kdo si kupuje jízdenku na regionální vlak, na tarif dopravce vůbec nenarazí a dostane jízdenku platnou v regionálních vlacích, ale i autobusech a MHD.

Zároveň ale nejsou regionální systémy uzavřené. Je možné pořídit si i dálkovou jízdenku platnou zároveň v regionálním vlaku. Kdo jede třeba z Frankfurtu přes Mnichov do Garmisch-Partenkirchenu, může si pořídit jízdenku do dálkového vlaku Frankfurt–Mnichov, která však zároveň platí i v „osobáku“ do Ga-Pa.

V Česku je naopak čím dál více patrná tarifní neucelenost, která vyplývá z toho, že integrace neproběhla na celostátní úrovni, nýbrž na úrovni objednatelů regionální dopravy, kterými jsou kraje. Až na výjimky systémů IREDO a PID, které pokrývají území více krajů, pak každý postupuje sám, takže většina integrovaných dopravních systémů funguje na území o rozloze mezi pěti a deseti tisíci kilometry čtverečními. Některé z nich se navíc ve své tarifní části orientují primárně na cestující s časovým předplatným a integrované jednotlivé jízdenky nenabízejí.

obrázek
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...