Strakonice zavedly MHD zcela zdarma. Populismus, zlobí se kritici

16 minut
MHD zdarma: populismus, nebo veřejná služba?
Zdroj: ČT24

Strakonice zavedly od prvního ledna městskou hromadnou dopravou (MHD) pro všechny obyvatele zdarma. Dosud jezdili zdarma pouze senioři nad 65 let a mládež do 18 let. Měst, kterých k podobnému kroku přistoupily, zatím není mnoho. Představitelé strakonické radnice doufají, že doprava zdarma zmírní problémy s parkováním a zlepší ovzduší.

„Přistoupilo se k tomu, že městská hromadná doprava bude pro všechny občany města zadarmo. Většina lidí dnes, a existuje na to studie, jezdí tak, že je jeden člověk v autě. Snažíme se a doufáme, že se automobilová doprava do zaměstnání aspoň trošičku přesune do této polohy,“ vysvětluje místostarosta Josef Štrébl (Volba pro město).

Udělat vstřícný krok

„Hlavní důvody jsou v podstatě dva. Je to ekologie a parkování,“ shrnuje místostarosta. Město zatím nemá data, kolik lidí MHD využívá. „Já si nemyslím, že městskou dopravou jezdí až tolik občanů. Většinou to právě využívají školáci a důchodci. Chceme udělat vstřícný krok vůči občanům, kteří jsou věkově mezi,“ pokračuje Štrébl.

MHD zdarma byla schválena coby součást letošního rozpočtu. Dotace na městskou dopravu kvůli tomu stoupla z 6,9 milionu na 8,2 milionu korun. „Rozdíl je 1,3 milionu, takže předpokládám, že to není rozhodující moment, který by narušil rozpočet,“ počítá místostarosta. „V rozpočtu, který má přes půl miliardy, to nejsou až tak velké peníze,“ dodává.

MHD ve Strakonicích, jež mají 23 tisíc obyvatel, má celkem pět linek. Jízdné zdarma bude v prvním pásmu, jež pokrývá většinu území města, druhé pásmo je v oblasti Střela - Katovice, kde se nadále platí jízdné.

Opoziční kritika

Rozhodnutí o MHD zadarmo má však také svoje kritiky. „Nejde jen o hromadnou dopravu, ale současná radniční koalice se vydala cestou vyvolávání dojmu, že v našem městě bude za chvíli zdarma téměř vše,“ uvedl bývalý starosta a nynější opoziční zastupitel Pavel Vondrys (Jihočeši 2012). Jako příklad dává snížení plateb za odpady a tvrdí, že v souhrnu budou peníze v rozpočtu města chybět.

K úbytku aut v centru města podle něj navíc stejně nedojde, protože střední věková kategorie je zvyklá dopravovat se autem.

Strakonice nejsou první

Strakonice nejsou ve svém rozhodnutí nabídnout dopravu zdarma první, a to ani na jihu Čech. V roce 2016 začalo v Třeboni jezdit 6 linek MHD s tím, že využívání služby předpokládá pouze zakoupení ročního průkazu za 50 korun pro žáky a 100 korun pro dospělé, jehož prodloužení o rok stojí symbolickou korunu. Průkaz má především monitorovat zájem o MHD.

„Město Třeboň k tomuto opatření přistoupilo z důvodů zajištění bezpečné přepravy žáků do škol a zároveň poskytnutí příležitosti osobám, které mají ztíženou možnost se dopravit do centra města, aby se tam dostaly. A hlavně u žáků škol podle našich statistik předpokládáme, že to splnilo účel,“ uvedl vedoucí Odboru dopravy Pavel Zajíček.

MHD pro všechny kompletně zdarma funguje už od roku 2008 v Hořovicích na Berounsku, kde náklady na dopravu dosahují výše 750 tisíc korun. V září 2017 přibylo na seznam také Valašské Meziříčí, kde radnice doplatila dva miliony do celkových nákladů 11 milionů korun.

Hromadnou dopravu zdarma pro držitele průkazu či karty provozují Frýdek-Místek (náklady 10 milionů korun) nebo již zmíněná Třeboň, které na provoz v počátku stačilo 550 tisíc korun.

Populismus vs. logika

Prorektor Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích Vojtěch Stehel, který byl hostem Studia ČT24, sice připouští, že veřejná doprava zdarma může být zneužita k populistickému politickému boji, ale zároveň upozorňuje, že podobný krok má svůj smysl.

„Věcná logika je známá ze zahraničí. V momentě, kdy využijete téhle metody, můžou občané městskou hromadnou dopravu více využívat, což má celou řadu dalších dopadů. Ulehčí se dopravě uvnitř města, zlepší se životní prostředí, což lze různými metodami vyčíslit,“ uvádí Stehel.

MHD zadarmo by však podle něj neměla být využívána paušálně, ale každé město by mělo zohlednit svoje specifika a potřeby. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 17 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 17 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 18 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...