Ve vzorcích z planetky Ryugu se našly základní stavební prvky života

Japonští vědci objevili ve vzorcích odebraných z planetky Ryugu více než dvacet druhů aminokyselin. Informovala o tom agentura Kjódó. Aminokyseliny, které jsou základními stavebními kameny života, byly podle Kjódó na jakékoliv z planetek zjištěny vůbec poprvé.

Aminokyseliny jsou pro všechny živé organismy nezbytné pro tvorbu bílkovin, a proto by tento objev mohl být klíčem k pochopení vzniku života, uvedlo podle agentury japonské ministerstvo školství.

Vzorky dopravila na Zemi sonda Hajabusa 2, již k Ryugu vyslala japonská kosmická agentura JAXA. Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce, která je vzdálená kolem 300 milionů kilometrů od Země a jejíž stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, v prosinci 2014.

K cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu –⁠ hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Hajabusa 2
Zdroj: German Aerospace Center

Na Zemi se sonda vrátila v roce 2020 s více než 5,4 gramu materiálu z podpovrchové vrstvy planetky Ryugu. Jednalo se o vzorky, které nebyly vystaveny slunečnímu záření ani kosmickým paprskům.

Víc nevíme, než víme, zatím

Už počáteční studium vzorků naznačilo přítomnost vody a organických látek, napsala agentura Kjódó. Podrobné zkoumání materiálu zahájily JAXA a další výzkumné instituce, včetně tokijské a hirošimské univerzity, v roce 2021.

Zatím se neví, jak se aminokyseliny dostaly na pravěkou Zemi, jedna z teorií ale říká, že je přinesly meteority nebo úlomky planetky. Existovaly pro to zatím jen nepřímé důkazy, aminokyseliny byly totiž už nalezeny v meteoritu objeveném na Zemi. Existuje ale také možnost, že se na něj dostaly až na Zemi. Objev přímo na asteroidu je mnohem silnějším důkazem.