Velké technologické společnosti vyrážejí do boje s dezinformacemi. Důvodem jsou volby, které se letos konají v 76 zemích, včetně několika velkých. Odborníci upozorňují, že v kampaních budou hrát ještě mnohem více než v minulosti roli falešná či zmanipulovaná videa a fotografie. Mimo jiné i kvůli rozvoji umělé inteligence.
Zóna ČT24: Firmy se chystají na nápor dezinformací poháněný AI
Běžným občanům i novinářům má s ověřováním informací na internetu pomáhat například aplikace Google Fact Check Explorer. Funguje na základě zpětného vyhledávání. Pokud tedy uživatel narazí na obrázek nebo text, který mu přijde podezřelý, aplikace dokáže vyhledat, kde všude se na webu objevil.
Vyhledávání funguje i v češtině a mateřská firma Googlu Alphabet slibuje, že s podobnými nástroji bude pracovat i v budoucnu. „Podobné nástroje nás posilují, dávají nám do rukou určité nástroje, díky kterým se můžeme dozvědět více věcí, zjistit opět kontext, a být tím pádem odolnější,“ míní expert na dezinformace Josef Holý.
Lepší ochranu uživatelů a boj proti dezinformacím slibují i další velcí hráči, jako je třeba společnost Meta, jež vlastní Facebook, Instagram či WhatsApp. Oznámila, že před americkými volbami na podzim plánuje snížit dosah politických příspěvků. Chce se zaměřit také na to, jaké posty algoritmus uživatelům sociálních sítí ukazuje.
Zóna ČT24 se věnovala také schválené americké pomoci Ukrajině a dalším zemím, náboru české armády souvisejícímu s pořízením stíhaček F-35 nebo napětí mezi Izraelem a Íránem. Více ve videu v úvodu článku.