Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, a nařídil mimořádnou kontrolu. Nyní vydal příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu. Týká se to celkem 128 letadel, což je asi třetina ve srovnání s letadly 737 MAX, která byla v celém světě až donedávna odstavena kvůli jiným problémům.
Vybrané Boeingy čeká po incidentu v Denveru kontrola lopatek motorů
Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo.
Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.
Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.
„Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce,“ píše se v úterní zprávě amerického úřadu. V ní je také podrobně uvedeno, jakých typů a verzí motoru se opatření týká.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Soul nařídil letadla uzemnit
Jihokorejské ministerstvo dopravy nařídilo místním aerolinkám, aby zastavily provoz všech letadel Boeing 777 s motorem PW4000. Zahraničním leteckým dopravcům Jižní Korea zakáže s takovými letadly vstup do svého vzdušného prostoru. V úterý ministerstvo nařídilo aerolinkám, aby lopatky v motoru kontrolovaly každých tisíc cyklů. Jedním cyklem se rozumí vzlet a přistání, při běžném provozu těchto letadel se dosáhne tisíce cyklů každých zhruba deset měsíců, řekl zdroj z odvětví.
Motor, který v sobotu selhal, je stejný typ, jakým je v celém světě osazeno 128 letadel. To je méně než deset procent globální flotily, která čítá více než 1600 letadel Boeing 777 dodaných aerolinkám.
V roce 2018 selhal jeden z motorů také u letadla United Airlines a tehdy vyšetřování také ukázalo na únavu materiálu velkých lopatek. V březnu 2019 proto FAA nařídil provádět u nich kontrolu každých 6500 cyklů. FAA tehdy také uvedl, že každá taková podrobná inspekce přijde na 1870 dolarů (téměř čtyřicet tisíc korun). Mluvčí Pratt & Whitney řekla, že lopatky nyní bude nutné dopravit k inspekci do hlavního servisu v Connecticutu a že se to týká i letadel, která mají ve flotile aerolinky z Japonska a Jižní Koreje.
Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.