Letadla Boeing 737 MAX mohou podle amerických regulátorů opět do vzduchu

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX, který byl v březnu loňského roku zastaven po dvou tragických nehodách. Úřad ve středu ale zároveň oznámil, že obnovení provozu je podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Očekává se, že návrat letadel do provozu nyní bez průtahů schválí i další úřady, včetně evropských.

Video Události
video

Události: Boeing 737 MAX se opět chystá do vzduchu

Nařízení, které umožňuje návrat letadel 737 MAX do provozu, podepsal šéf FAA Steve Dickson. Uvedl mimo jiné, že má teď v bezpečnost letadel Boeing 737 MAX stoprocentní důvěru.

Rozhodnutí úřadu tak otevírá cestu k obnovení dodávek letounů a k zahájení jejich komerčního provozu do konce letošního roku.

Video 90’ ČT24 - Zastavení provozu Boeingu 737 MAX 8
video

90' ČT24 na téma problémů Boeingu 737 MAX

Boeing byl nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.

Jako problém se ukázal systém řízení letu, kvůli kterému byl výrobce nucen provést úpravy. Stroj nemohl do vzduchu po 20 měsíců, což je nejdelší taková pauza v dějinách komerčního letectví. Podle Dicksona udělal úřad vše, co je v lidských silách, aby zajistil, že se takové nehody už nebudou opakovat.

Akcie Boeingu  v reakci na zprávu FAA posílily – v obchodování před otevřením trhů – o 5,4 procenta, uvedl server americké byznysové televize CNBC. 

Kolem 16:40 SEČ si na burze v New Yorku připisovaly kolem dvou procent, před devátou hodinou však již ztrácely kolem jednoho procenta. 

„Pro Boeing je rozhodnutí amerického regulátora, na něž dříve či později naváží příslušné regulační orgány také v dalších jurisdikcích světa, další příznivou zprávou. Akciím firmy svědčí také výsledek amerických voleb a i to, že se daří testovat stále účinnější látky proti koronaviru,“ uvedl člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. 

Dodal, že tak stoupá naděje, že plnohodnotná koronavirová vakcína se objeví již poměrně záhy, což by znamenalo přelomovou vzpruhu jak pro globální ekonomiku, tak i pro letecký průmysl a leteckou dopravu, která kvůli koronavirové krizi prochází svým nejtěžším obdobím v historii.

 „(Designové změny) odstraňují příčiny těchto nehod,“ uvedl šéf FAA v rozhovoru s agenturou Reuters. Dickson je bývalý armádní i komerční pilot. Koncem září letoun 737 MAX osobně otestoval v doprovodu dalších pilotů ze svého úřadu.

Změny v konstrukci a výcviku provedené po haváriích znemožňují, aby letadla měla stejný druh nehod, jako v říjnu 2018 a v březnu 2019.  „Takové podmínky se už nemohou opakovat,“ zdůraznil Dicskon.

„Jsem si nyní stoprocentně jistý Boeingem 737 MAX. Je to nejkontrolovanější dopravní letadlo v historii a je připraveno k letu.“

Steve Dickson

šéf FAA

V Evropě o zastavení provozu letadel 737 MAX loni rozhodla Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Ta ale už minulý měsíc uvedla, že letadlo považuje po nařízených úpravách za bezpečné, čímž dala najevo, že se schválením k provozu nebude otálet, poznamenala agentura DPA.

„Letadlo 737 MAX bude teď bude mít problém s poptávkou. Boeing bude muset najít aerolinky ochotné stroje odebírat,“ řekl analytik Jonathan Raviv ze společnosti Citigroup. U výroby čeká návrat k normálnímu stavu nejdříve v roce 2023.

Agentura Reuters nicméně připomíná , že nehody letadel řady MAX znamenají konec americké dominance v oblasti letecké bezpečnosti. Zatímco dříve po desetiletí velké i malé státy kopírovaly rozhodnutí FAA, nyní o uvedení do provozu v Evropě, Kanadě, Brazílii, Číně a jinde rozhodnou tamní regulační úřady.

Jakmile se letadlo vrátí do provozu, Boeing spustí středisko, které bude nonstop monitorovat u všech letů strojů MAX cokoli, co by mohlo zkomplikovat let - od zaseknutého přistávacího zařízení po zdravotní komplikace, sdělily agentuře Reuters tři obeznámené zdroje.

Odstavení letadel 737 MAX z provozu stálo jejich výrobce miliardy dolarů, zasáhlo dodavatele podniku a vyvolalo vyšetřování Boeingu a FAA, mimo jiné kvůli nedostatečné transparentnosti a slabému dohledu při vývoji letadel. Akcie Boeingu ztratily více než polovinu hodnoty, postupně se ale zotavují.

Bezpečnost letadla však zpochybňují někteří pozůstalí. „Kvůli agresivnímu tajnůstkářství FAA nemůžeme věřit, že Boeing 737 MAX je bezpečný,“ konstatoval Američan Michael Stumo, který přišel v loňské havárii v Etiopii o 24letou dceru. Některé rodiny pozůstalých se s Boeingem soudí.