Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Podle agentury DPA to uvedla šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.
Volkswagen plánuje podle odborů zavřít v Německu nejméně tři závody
Volkswagen již několik týdnů jedná s odbory o možném uzavření a propouštění. Podle odborů jsou nyní na stole konkrétní plány – ohrožen je zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche.
V ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí.
„Tyto plány se týkají všech německých závodů značky VW. Žádný z nich není v bezpečí,“ řekla Cavallová bez dalších podrobností. Samotná značka Volkswagen v Německu zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí, z toho asi polovina jich pracuje ve Wolfsburgu. Celkem má automobilka v Německu deset výrobních závodů a včetně dalších značek téměř tři sta tisíc zaměstnanců.
Vláda vyzývá k zachování míst
Německá vláda vyzvala koncern k zachování pracovních míst. Mluvčí kabinetu uvedl, že vláda je v úzkém kontaktu s automobilkou i zástupci zaměstnanců. Postoj spolkového kancléře Olafa Scholze je podle něj jasný, a to, že případná chybná manažerská rozhodnutí z minulosti nesmí jít na úkor zaměstnanců. Cílem je zachování a zajištění pracovních míst, řekl mluvčí agentuře DPA.
Volkswagen zopakoval, že k tomu, aby byla společnost dlouhodobě konkurenceschopná, jsou zapotřebí rozsáhlá restrukturalizační opatření. „Je to jediný způsob, jak v budoucnu financovat další investice z vlastních zdrojů,“ sdělila firma v prohlášení. K plánovaným restrukturalizačním opatřením se nevyjádřila.
Volkswagen v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Platila od roku 1994. Propouštět by se mohlo začít od poloviny roku 2025. Začátkem září také firma uvedla, že nevylučuje zavírání závodů a právě i propouštění.
Spory o mzdy
Vedení společnosti a odborová organizace IG Metall se ve středu sejdou ke druhému kolu jednání o vnitropodnikové mzdové dohodě. Již v prvním kole, které se konalo v září, Volkswagen odmítl požadavky IG Metall na zvýšení mezd o sedm procent a místo toho trval na úsporách. Automobilka zatím neposkytla žádné další podrobnosti. Podle Cavallové Volkswagen nyní požaduje snížení mezd o deset procent a nulové zvýšení v příštích dvou letech.
Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako Škoda, Seat a Audi.