Vzhled některých španělských měst se v budoucnu může změnit. Vědci z Autonomní univerzity v Barceloně navrhují natírat střechy, které nemají tašky, bílou barvou. Jednoduché řešení podle nich dokáže v metropolích významně snížit teplotu během léta.
Vědci z barcelonské univerzity by chtěli nabílit střechy. Zpříjemní to letní vedra, slibují
Světlá barva lépe odráží sluneční paprsky a budovy díky ní nepohltí tolik tepla, které se z nich v noci uvolňuje. Většina střech je zatím v hlavním městě katalánského regionu zbarvená dohněda.
„Naše studie nepočítá, že by se natřely všechny budovy, jen ty, u kterých je to snazší. Během vln veder jsme zaznamenali průměrné snížení teploty o 0,8 stupně Celsia. V některých místech a určitých hodinách až o čtyři stupně,“ shrnuje výsledky odborník na klimatickou změnu Sergi Ventura.
Historicky nejteplejší rok zaznamenali meteorologové v Barceloně před dvěma lety, během první vlny pandemie. Vlny veder zažívá město pravidelně. Autoři studie tvrdí, že jejich návrh může být účinnější a především levnější než rozšiřování zelených ploch. Poslední slovo ale mají radnice a hlavně majitelé domů.
Samuelovi Saintotovi, který bydlí v posledním patře s terasou, se nápad zamlouvá. „Lidé ve velkých městech dost trpí, hlavně v létě. Já to rozhodně udělám a doufám, že ostatní také,“ je odhodlaný Saintot.
Barcelona ruší silnice
Barcelona se pyšní, že patří mezi evropské lídry v boji proti klimatickým změnám. Pandemii využila k rozšíření chodníků na úkor automobilové dopravy. Původně dočasné opatření kvůli covidu stále platí.
„Pandemie fungovala jako lupa, díky které jsme si uvědomili, že zdraví by mělo být jedním z ústředních cílů řízení a plánování města,“ vysvětluje hlavní architekt barcelonské radnice Xavi Matilla.
Kroky vedení města kritizují zástupci byznysu. Podle jejich výpočtů může přijít o práci až padesát tisíc lidí živících se rozvážkou zboží a obchody mohou ztratit mimoměstské zákazníky.
S tím ale radnice nesouhlasí. A v nastaveném kurzu chce pokračovat. V blízké budoucnosti plánuje proměnit jednadvacet ulic o celkové délce třiatřicet kilometrů v zelené plochy určené chodcům.