Unie autodopravců Slovenska (UNAS) oznámila, že po čtyřech dnech přerušila částečnou blokádu hraničního přechodu s Ukrajinou ve Vyšném Nemeckém, kde od pátku protestovala proti levné ukrajinské konkurenci. UNAS nyní zůstává ve stávkové pohotovosti. Velké hraniční přechody s Ukrajinou už téměř měsíc blokují také polští autodopravci. Komplikuje to mimo jiné dodávky pomoci.
Slovenští dopravci přerušili blokádu hraničního přechodu s Ukrajinou
K prozatímnímu ukončení blokády na jediném silničním hraničním přechodu pro kamiony mezi Slovenskem a Ukrajinou přistoupila UNAS navzdory tomu, že podle slovenských médií pondělní jednání ministrů dopravy členských zemí EU neposkytlo žádnou odpověď dopravcům ze Slovenska a Polska.
Evropská komise je ale proti obnovení systému vydávání povolení pro ukrajinské dopravce, jak požadují demonstranti na polských hranicích, řekla Radiu Liberty evropská komisařka pro dopravu Adina Valeanová. Uvedla, že je odhodlána bránit liberalizaci nákladní dopravy mezi Ukrajinou a EU navzdory požadavkům protestujících polských dopravců.
Těm se shodně nezamlouvají výjimky z regulace jízd ukrajinských dopravců do evropského bloku. „Unie autodopravců Slovenska vyjadřovala svůj protest nejprve hodinovou blokádou a poté i čtyřdenní částečnou blokádou. Jednak aby se spojila a podpořila požadavky na EU před zasedáním Rady ministrů, které měl přednést ministr dopravy SR Jozef Ráž, a jednak aby protestovala také proti nečinnosti vlády vůči dopadům i na náš slovenský trh,“ napsala UNAS.
Během blokády podle svých dřívějších informací pouštěla k přechodu Vyšné Nemecké/Užhorod čtyři kamiony za hodinu a neomezeně nákladní auta například s humanitární či vojenskou pomocí.
Požadavek na ukončení výjimek
Slovenské ministerstvo dopravy vyjádřilo pochopení pro požadavky slovenských dopravců v souvislosti s levnou konkurencí z Ukrajiny. EU po začátku velké ruské invaze umožnila ukrajinským dopravcům jezdit do Unie bez povolení. Výjimka by měla skončit v závěru prvního pololetí příštího roku.
Nespokojení slovenští dopravci žádali urychlený návrat k původním pravidlům vstupu ukrajinských kamionů do EU. Větší slovenské sdružení dopravců Česmad Slovakia se k protestu UNAS na hranici s Ukrajinou nepřipojilo.
Už před akcí UNAS se u slovensko-ukrajinské hranice vytvářely dlouhé kolony kamionů. Přes Slovensko se na Ukrajinu chtěli dostat také řidiči nákladních aut, kteří původně plánovali jízdu přes polsko-ukrajinské hraniční přechody, kde proti levné ukrajinské konkurenci zase v listopadu zahájili protesty polští autodopravci.
Kvůli blokování přechodů z Polska a Slovenska vzrostl v posledních dnech počet kamionů, které chtějí vjet na Ukrajinu přes Maďarsko.
Ukrajinské ztráty
Blokáda na hlavních hraničních přechodech s Polskem představuje pro Ukrajinu velký hospodářský problém. Silniční doprava pro ni nabyla na důležitosti s ohledem na ztížený vývoz jejích produktů po moři v důsledku ruské invaze. Vysoce postavený ukrajinský činitel minulý týden agentuře Reuters řekl, že delší protesty by z růstu hrubého domácího produktu (HDP) Ukrajiny mohly vzít jeden procentní bod.
Polské ministerstvo dopravy na svých internetových stránkách uvádí, že v roce 2021 podíl polských autodopravců na cestách mezi Polskem a Ukrajinou činil asi 38 procent a ukrajinských 62 procent. Ke konci letošního října byl podíl polských společností osm procent a ukrajinských 92 procent.