Podle dopravního experta Petra Kováče bude kritická situace s nedostatkem personálu na velkých letištích trvat pravděpodobně do září až října. Zásadní je co nejdříve vrátit do pracovního procesu desítky tisíc zaměstnanců, kteří práci ztratili během pandemie covidu-19, uvedl expert z poradenské společnosti EY v pořadu Události, komentáře.
S nedostatkem personálu na letištích musíme počítat minimálně do září, tvrdí dopravní expert
Londýnské letiště Heathrow minulý týden vyzvalo aerolinky, aby rušily letní lety, protože je nestačí odbavovat. Rázně to ale odmítla například dubajská letecká společnost Emirates. Britské letiště tak vyhlásilo strop na odbavení maximálně sta tisíc pasažérů denně. Podobný krok oznámily i britský Gatwick nebo amsterdamský Schiphol.
„Heathrow jako jedno z největších evropských letišť dalo takovou výzvu, protože vidělo, že dochází k opravdu kritickému vývoji a že kapacita letiště nestačí,“ upřesňuje Kováč. Evropská letiště podle něj na začátku prázdnin ochromila „obrovská poptávka ze strany turistického cestování“, na kterou nebyla připravená kapacita letišť po pandemii covidu-19, kdy byla letecká doprava mnohdy úplně zastavená.
„Vrátit pracovníky do provozu není úplně triviální,“ míní Kováč s tím, že obsadit pracovní pozice, kterých se letiště zbavovala kvůli nedostatku letů během pandemie, trvá minimálně dva až tři měsíce. Důvodem jsou povinná školení a vyhlášky o bezpečnosti práce.
Viníkem současné kritické situace je podle něj souhra nešťastných okolností. „Myslím, že se všichni, co se účastní letecké dopravy, snaží, aby se doprava rychle obnovila. Mají ovšem nějaké technické, organizační limity,“ dodává.
Řešením krize je podle Kováče pouze čas. Odhaduje, že během letní sezony se situace na velkých evropských letištích razantně nezlepší. Lidem, kteří vyrážejí na dovolenou, doporučuje hlavně „proaktivní přístup ke zjišťování informací“ před odletem.
„Nedá se poradit nic moc chytřejšího, než se při cestování vyhnout odbavování zavazadel při přestupech. A samozřejmě je důležitá komunikace s tím, kdo vám letenku prodal. Anebo si zjišťovat informace o tom, co se dá na kterém letišti očekávat,“ navrhuje expert.