Polští zemědělci přerušili blokádu na hranici s Ukrajinou, autodopravci pokračují i přes Vánoce

Polští zemědělci v neděli ráno přerušili několikatýdenní blokádu přechodu Medyka-Šehyni na hranici s Ukrajinou. Upozornili ale, že po Vánocích budou v protestu pokračovat, pokud vláda nezačne jejich situaci řešit. Naopak autodopravci chtějí v protestu na dalších hraničních přechodech pokračovat i přes Vánoce, informoval server TVN24. Obě skupiny si stěžují na levnou konkurenci z Ukrajiny.

„Pokud nedostaneme od premiéra ujištění, že naše požadavky budou splněny, vrátíme se k protestu na začátku příštího roku, 2. nebo 3. ledna. Proto jsme na místě naší blokády všechno zanechali – stan, vlajky. To vše je připraveno, kdybychom se museli vrátit,“ řekl agentuře PAP vůdce rolnického protestu Roman Kondrów. Zemědělcům jde mimo jiné o zastavení dovozu cukru a okamžité vyplacení přímých plateb.

Zemědělci přerušení protestu oznámili po jednání se šéfem tohoto resortu Czeslawem Siekierským, který za nimi přijel do Medyky. Ujistil je, že tři jejich nejdůležitější požadavky budou splněny, ale bude to podle něj chtít čas. Některé z požadavků byly zahrnuty do rozpočtu na příští rok, který by měl být schválen v lednu.

Zemědělci začali přechod v Medyce blokovat 23. listopadu. Požadují mimo jiné dotace na kukuřici, další peníze na provozní úvěry a také to, aby zemědělská daň zůstala na současné úrovni i v příštím roce.

77 hodin

Polští dopravci blokují provoz na velkých hraničních přechodech s Ukrajinou od 6. listopadu. Řidiči kamionů nyní čekají na přechodu v Medyce přibližně 77 hodin, oznámily polské úřady. Na místě jich je přibližně pět stovek. Řidiči autobusů se zdrží dvě hodiny a osobní auta tři hodiny.

Protest autodopravců pokračuje na přechodu v obci Korczowa, přes který se kamiony nedostanou. Čekací doba autobusů je tam aktuálně jedenáct hodin, osobní auta čekají osm hodin. Na přechodu v Budomierzi auta i autobusy čekají dvě hodiny, na přechodu v obci Krościenko, kde je povoleno odbavení aut do hmotnosti 7,5 tuny, musejí řidiči těchto vozidel vyčkat na odbavení asi hodinu.

Polští autodopravci požadují po Evropské unii, aby znovu zavedla povinná povolení pro ukrajinské firmy, které přepravují zboží, s výjimkou humanitární pomoci a vojenského materiálu. Vstup na unijní trh mají nyní ukrajinské firmy povolen na základě výjimky, kterou dostaly po začátku ruské agrese. Polští autodopravci si ale stěžují na nerovné podmínky, protože ukrajinské firmy platí svým řidičům mnohem méně, a mají tak i nižší náklady. Přesto mají nyní povoleno konkurovat polským firmám.

Proti levné ukrajinské konkurenci protestovali také autodopravci z Maďarska a ze Slovenska, tedy z dalších zemí, které sousedí s válkou zasaženou zemí a pociťují negativní dopady uvolnění podmínek. Kritizují, že EU na období do konce prvního pololetí příštího roku zrušila pro ukrajinské dopravce systém povolování vjezdu do EU. Ukrajinské firmy tak začaly autodopravcům z těchto středoevropských zemí brát zakázky také na přepravu zboží v rámci Evropské unie, což nebyl původní záměr, když se Unie rozhodla Ukrajincům pomoci.