Ke stávce strojvedoucích nákladní dopravy německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se v pondělí připojili jejich kolegové z osobní dopravy. Miliony lidí se tak v zemi potýkají s výpadky v dálkové i regionální dopravě. Dráhy sestavily mimořádný jízdní řád, který má cestujícím zajistit alespoň občasné spojení na základních tratích, problémy ale potrvají do středečních 02:00, kdy nejnovější protest za vyšší mzdy skončí. Stávka, druhá v tomto měsíci, ochromila dopravu i ve velkých městech, jež využívají k hromadné dopravě i železnici. Podle Českých drah stávka nemá vliv na provoz osobních vlaků v Česku.
Němečtí strojvedoucí opět stávkují, protest ochromil dopravu i ve velkých městech
V Berlíně nejezdí okružní linky městské železnice S-Bahn, zcela zrušeny byly i části dalších linek, které město spojují s jeho okrajovými částmi. V centru se podařilo zachovat provoz ve dvacetiminutových intervalech, pro jízdu na periferie je ale v mnoha případech potřebný přestup, což cestu výrazně prodlužuje. Dráhy rovněž doporučují využívat místo S-Bahn další prostředky hromadné dopravy, jako jsou tramvaje, metro a autobusy.
„Pustá nástupiště, jen velmi málo cestujících, jen velmi zřídka odsud odjíždí některý z vlaků DB,“ popsal situaci na hlavním nádraží v Berlíně zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.
„Zároveň to není tak, že by se tady tísnily davy zoufalých cestujících, kteří by nevěděli kudy kam. Je to i z toho důvodu, že tentokrát dali odboráři cestujícím trochu více času na rozmyšlenou. Posledně ten protest oznámili pouhých patnáct hodin před začátkem stávky, tentokrát to bylo více než 48 hodin. A i z toho důvodu našla velká část cestujících jiný způsob, jak se dostat do cíle určení,“ dodal Jonáš.
Vlaky mezi Prahou a Berlínem končí v Drážďanech
V některých regionech DB samy organizují náhradní autobusovou dopravu. Dráhy uvádějí, že nasadily okolo dvou set autobusů. Ty zajišťují spojení například mezi Berlínem a Drážďany, Lipskem a Norimberkem nebo východem Německa a Polskem.
V dálkové dopravě jezdí vlaky s rozsáhlými omezeními. Dráhy uvedly, že chtějí mezi největšími městy a průmyslovými oblastmi vypravovat spoje každé dvě hodiny. To se podle mimořádného jízdního řádu daří například na trati mezi Berlínem a Mnichovem. Na trase mezi Berlínem a Prahou vlaky do české metropole vyjíždějí a končí v Drážďanech, další cesta do německého nebo českého hlavního města se tak neobejde bez přestupů.
Omezená je nabídka i v regionální dopravě, kde DB odřekly řadu spojů. Některé linky nejsou zajištěny vůbec.
DB: Jezdí asi třicet procent vlaků
Podle aktuálního prohlášení železniční společnosti se daří vypravovat v dálkové dopravě více vlaků než během první stávky, kdy vyjel každý čtvrtý spoj. DB nyní uvádějí, že jezdí asi třicet procent vlaků. „V regionální dopravě a na tratích S-Bahn vyjelo asi 40 procent vlaků,“ sdělily dráhy s tím, že základní nabídka vlaků je stabilní.
Situace na železnici se ale výrazně liší podle regionů, na východě Německa jsou jízdní řády omezené více než na západě. Důvodem je povaha smluv strojvedoucích ze západu země, která mnohým stávkování zapovídá.
Cestování během stávky DB nedoporučují. Všechny jízdenky pro dálkové spoje zakoupené na pondělí až středu mohou lidé bez poplatku vrátit, v regionální dopravě mohou využít jiný spoj. Platnost všech jízdenek je navíc prodloužena do 4. září, cestující si v takovém případě musí termín rezervace bezplatně změnit.
ČD: Osobních vlaků v Česku se stávka nedotýká
„K žádným neočekávaným komplikacím v souvislosti se stávkou strojvedoucích v Německu v současné chvíli nedochází. Provoz osobních vlaků v České republice to nijak nenarušuje,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Vlaky na linkách mezi Prahou a Drážďany podle něj nyní jezdí včas podle plánovaných jízdních řádů, dráhy tam využívají své strojvůdce.
Stávka omezuje spoje pokračující z Drážďan dál do Německa, především na linkách EC Berliner a Hungaria. Dále nejezdí spoje linky R29 na přechodu Cheb-Schirnding, což ale nemá podle mluvčího na vnitrostátní dopravu v Česku vliv. „Cestující na tomto přechodu mohou využít ostatní osobní vlaky provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn,“ dodal Šťáhlavský.
Odbory požadují zvýšení mezd a příspěvek za pandemii
Odborový svaz strojvedoucích (GDL) chce dosáhnout ještě v letošním roce zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta a požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. DB nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie.
„Tato druhá stávka je ještě zbytečnější než ta první,“ řekl mluvčí DB Achim Stauss. Poukázal na to, že dráhy v neděli odborovému svazu strojvedoucích (GDL) nabídly jednání o vyplacení koronavirové prémie ještě v letošním roce. „Zároveň jsme GDL vyzvali, aby stávku v osobní dopravě odřekl. Odbory to odmítly, což dokazuje, že GDL jde jen o politický boj a ne o hledání dohody u jednacího stolu,“ dodal.
Šéf GDL Claus Weselsky nabídku od DB kritizoval. „Je potřeba oznámit nějakou sumu. Co to podle nich koronavirová prémie je?“ poznamenal Weselsky v rozhovoru s rozhlasovou stanicí NDR. Uvedl také, že odbory se snažily měsíce vyjednávat. „Dráhy ale nepředložily nic, vůbec nic.“