Na severoitalské dálnici A6 do Turína se poblíž Savony po bouřkách zřítil asi třicet metrů dlouhý dálniční viadukt. Zatím nejsou žádné zprávy o tom, že by na místě byli mrtví nebo ranění. Prohledávání oblasti ale bude pokračovat i v noci.
Na severu Itálie se zřítil dálniční viadukt
Podle agentury DPA se zřícený viadukt nachází asi 1,5 kilometru od města Savona. Příčinou by podle úřadů provincie Ligurie mohl být podle prvních zjištění sesuv půdy. Viadukt je součástí dálnice A6 spojující Savonu s Turínem.
Zatím není zcela jasné, zda na mostě byly automobily, ale agentura ANSA napsala, že nikdo nebyl zasažen. Prezident Ligurie Giovanni Toti nejprve uvedl, že podle v té době nepotvrzené informace přes most v okamžiku pádu přejíždělo auto. Po několika hodinách oznámil, že zpráva se dosud nepotvrdila, ale že záchranné složky budou v průzkumu pokračovat i v noci.
Zastaven byl provoz dálnice mezi Savonou a obcí Altare ve směru na Turín a z bezpečnostních důvodů byl podle ANSA uzavřen i opačný směr.
Sever Itálie sužují už od počátku listopadu bouřky doprovázené vydatným deštěm. Počasí trápí kromě Ligurie také Piemont. Na několika místech jsou uzavřené dálnice, zaplavené jsou části měst včetně Janova a Savony. Jeden člověk se pohřešuje. Zaplaveno bylo znovu i centrum Benátek.
Ve stejné provincii se loni zřítil Morandiho most
V Janově už v sobotu záplavy postihly především údolí řeky Polcevera, což je právě ta část města, kterou loni v srpnu postihlo při bouřce zřícení Morandiho mostu na dálnici A10.
Do pětačtyřicetimetrové hloubky se tehdy zřítila dvousetmetrová část mostu, zavěšená na nejzápadnějším ze tří vysokých pilířů. Spolu s vozovkou spadly na dole ležící skladiště a železniční trať a do rozvodněné řeky Polcevery více než tři desítky osobních a nákladních aut. Zahynulo tehdy 43 lidí, dalších 16 přežilo s různě vážnými zraněními.
Pád mostu, který stál na frekventované dálniční trase a spojoval italské vnitrozemí s italskou i francouzskou riviérou, způsobil v Itálii obrovskou vlnu rozhořčení, která se obrátila proti vládním úřadům i provozovateli dálnice, firmě Autostrade per l’Italia.
Podle vyšetřovací zprávy italského ministerstva dopravy nepodnikla Autostrade per l’Italia dostatečná opatření, aby pádu mostu zabránila, ačkoli riziko zřícení už v předchozích letech existovalo. Společnost kritiku odmítla a závěry expertní komise ministerstva označila za „hypotézu, kterou je třeba ověřit“.
Stavba nového mostu už začala
Během uplynulého roku se postupně začalo s demolicí zbytků více než kilometrového mostu, vyvrcholením se stalo 28. června letošního roku odstřelení dvou zbývajících pilířů.
Krátce předtím začala stavba nového přemostění, které navrhl slavný architekt Renzo Piano, janovský rodák, který se proslavil mimo jiné jako spoluautor pařížského Národního střediska pro umění a kulturu Georgese Pompidoua. Ocelový most s průřezem připomínajícím loď navrhl zdarma.