Gigant A380 superjumbo se neujal. Airbus ukončí výrobu největšího letounu pro přepravu cestujících

Evropská společnost Airbus oznámila, že v roce 2021 skončí s výrobou letadla A380 superjumbo, který je největším letounem na světě na přepravu pasažérů a jeho dolet činí 15 700 kilometrů. Rozhodnutí může ohrozit až 3500 pracovních míst. Letadlo pro 544 osob mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.

Společnost Airbus uvedla, že poslední letoun A380 bude dodán v roce 2021. Její rozhodnutí může ovlivnit 3000 až 3500 pracovních míst. Příští týden začne o záležitosti jednat s odborovými svazy, píše Reuters.

2 minuty
Události: Airbus ukončí výrobu největšího letounu pro přepravu cestujících
Zdroj: ČT24

V kurzu jsou spíše menší letadla

V posledních letech prodej letadel A380 klesá. Přepravci dávali přednost menším dvoumotorovým letadlům, která spotřebují méně paliva a levnější je i jejich údržba, což by jim umožnilo snižovat ceny letenek. Na trhu se objevily různé nové typy letadel – u Airbusu je to například letoun Airbus A350, u Boeingu pak 787 Dreamliner. 

Airbus už před dvěma lety odložil plány na výraznější rekonstrukci superjumba, včetně jeho vybavení novými motory, a oznámil omezení jeho produkce na jeden stroj měsíčně.

2 minuty
Airbus A380 slaví desáté narozeniny
Zdroj: ČT24

Poslední ránu plánům se superjumbem pak zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo.

„V důsledku tohoto rozhodnutí nemáme žádný významný objem nevyřízených zakázek na A380, takže není důvod zachovávat výrobu,“ uvedl generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders s tím, že letouny budou ještě řadu let v provozu a že Airbus bude jejich provozovatelům nadále poskytovat plnou podporu. „Cestující po celém světě milují létání tímto skvělým letadlem,“ prohlásil.

Firma Airbus rovněž oznámila, že v loňském roce zvýšila čistý zisk o 29 procent na 3,1 miliardy eur (80 miliard korun). Loňské výsledky již přitom zahrnují mimořádné náklady 463 milionů eur (12 miliard korun) související s ukončením výroby letadel A380 superjumbo.

Americký Boeing, který je hlavním konkurentem Airbusu, tvrdí, že doba pro velká čtyřmotorová letadla, jako je A380 nebo jeho vlastní stroj 747-8, pomalu končí.

Novější letadla A380 překonávají. Cestující nasedne v místě A a vystoupí v cílové stanici, nikoliv s přestupem a dalším trmácením na jiné spoje. To je asi hlavní důvod, který zlikvidoval A380, ale v podstatě i Boeing 747. Dá se říct, že ,čtyřmotoráky' končí.
Martin Velek
letecký publicista

„Evropský výrobce sázel na velká letadla s tím, že budou létat do velkých hubů, kde je odbavováno velké množství cestujících a kde hodně cestujících přestupuje, nicméně ukázalo se, že vývoj míří tím směrem, že se otevírá velké množství linek a letecké společnosti upřednostňují menší dálková letadla a více přímých linek, které obcházejí ta uzlová letiště,“ říká letecký publicista Tomáš Hampl ze serveru Aurways.cz.

První zkušební let A380 se uskutečnil v roce 2005, ke komerčnímu využití začaly obra využívat v roce 2007 jako první Singapore Airlines.

Airbus A380 je s délkou 72,7 metru a rozpětím 79,8 metru co do hmotnosti a rozpětí největším strojem pro přepravu cestujících. Titul největšího dopravního letounu mu ale nepatří. Ve světě totiž létá ještě jedno větší letadlo, Antonov An-225 Mrija, které se do vzduchu poprvé vzneslo v prosinci 1988. Má o devět metrů větší rozpětí křídel, je o devět metrů delší a maximální vzletová hmotnost je 640 tun. Existuje ale jen v jediném exempláři a slouží jen pro přepravu obřích nákladů. 

8 minut
Výroba obřích největších letounů A380 brzy skončí, oznámil Airbus
Zdroj: ČT24

Letoun zatím neměl žádnou nehodu se smrtelnými následky. Nejvážnější incident se stal v listopadu 2010, když se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl motor, posádka se ale dokázala vrátit na letiště v Singapuru. Následně ale musel výrobce pohonné jednotky, firma Rolls-Royce, provést úpravy na letounech s jejími motory.

V září 2017 se letounu společnosti Air France za letu z Paříže do Los Angeles porouchal jeden z motorů, z něhož odpadl kryt. Letadlo poté nouzově přistálo na kanadské vojenské letecké základně Goose Bay.

Obří stroj létá i do Prahy

Pražské letiště bylo poprvé připraveno na přílet letadla Airbus A380 v roce 2011. Tehdy představila premiérově toto největší dopravní letadlo německá Lufthansa, která jeho prezentací oslavila 45. výročí působení na největším českém letišti.

4 minuty
2016: Obří Airbus A380 přistál v Praze
Zdroj: ČT24

Až do roku 2015 letiště nebylo schopno v případě příletu letadel velikosti Airbusu A380 odbavovat na okolních stojánkách další lety, což komplikovalo provoz. Bezproblémové odbavování vyřešila až přestavba příletové stojánky. Do stavebních úprav, které v budoucnosti zlepší konkurenceschopnost pražského letiště, investovalo Letiště Praha 150 milionů korun.

V roce 2016 gigant začal létat na pravidelné lince aerolinií Emirates ze Spojených arabských emirátů.

A380 je dlouhý 73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů a maximálně pojme při určitém rozložení sedadel až 880 cestujících. Stroj Emirates má 429 sedadel v ekonomické třídě, 76 sedadel v byznys třídě a 14 soukromých kabinek v první třídě na horní palubě letadla.

Airbus A380
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Dlouhý vývoj se zpožděním

Úvahy o dvoupodlažním stroji se objevily už na počátku 90. let, v roce 1994 začaly konstrukční práce. Jeho konečnou podobu představil Airbus v roce 2000, o pět let později spatřil světlo světa první prototyp. Po čtvrt roce absolvoval zkušební let, objevily se ale problémy s elektroinstalací, které zdržely začátek sériové výroby.

První komerční let tak provedl první zákazník – společnost Singapore Airlines – až v říjnu 2007. Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.

Airbus A380
Zdroj: Wikipedia.org/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

U Žiliny otevřeli nový úsek dálnice D1 s nejdelším tunelem na Slovensku

Na Slovensku byl otevřen nový klíčový úsek dálnice D1 u Žiliny, jehož součástí je také nejdelší dálniční tunel v zemi. Nová dálnice na severu Slovenska, kterou se podařilo dokončit až s výrazným zpožděním oproti původním plánům, pomůže hlavně tranzitní dopravě. Řidičům z Česka zrychlí jízdu mimo jiné do Vysokých a Nízkých Tater. Slavnostního přestřižení pásky při otevření tunelu se zúčastnili také slovenský premiér Robert Fico (Smer) či ministr dopravy Jozef Ráž.
před 2 hhodinami

Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, Dánsko si předvolá velvyslance

Americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, jímž bude guvernér Louisiany Jeff Landry. Ten na sociálních sítích napsal, že jeho cílem v nové funkci bude připojení Grónska k Americe. Trump dal letos opakovaně najevo, že by Spojené státy měly ostrov, který je autonomní oblastí Dánského království, získat. Kodaň to opakovaně odmítla a v nejbližších dnech si předvolá amerického velvyslance. K zachování suverenity ostrova vyzvala také EU. Pro Grónsko se podle slov jeho premiéra nic nemění.
05:24Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Japonští vědci zkoumají ledovce, které odolávají změně klimatu

Místo aby ledovce v Tádžikistánu tály, mírně zvětšují svůj objem. Jde o světovou raritu. Jestli je to způsobeno například vlastnostmi ledu, nebo specifickými lokálními podmínkami, vědci zatím nevědí, ale snaží se to zjistit.
před 3 hhodinami

Výbuch zabil v Moskvě ruského generála, který se účastnil invaze na Ukrajinu

Při výbuchu nálože nastražené v autě v Moskvě zahynul ruský generál Fanil Sarvarov, který byl náčelníkem oddělení operačního výcviku generálního štábu ruských ozbrojených sil. Uvedl to ruský vyšetřovací výbor, který má funkci kriminální ústředny. Výbor nevyloučil, že za explozí stojí ukrajinské speciální jednotky. Sarvarov se podle médií účastnil ruské invaze na Ukrajinu.
09:22Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Polsko začíná stavět svou první jadernou elektrárnu

V Polsku roste zájem o jadernou energetiku, i díky přispění Evropské unie se tam začíná stavět jaderná elektrárna. Země prochází energetickou transformací. Ještě před deseti lety bylo téměř devadesát procent výroby elektřiny založeno na uhlí. V současnosti jeho podíl klesl zhruba na polovinu, naopak téměř na třetinu vzrostly obnovitelné zdroje. Odklon od uhlí je tak čím dál viditelnější.
před 9 hhodinami

Australský státní parlament jedná o zpřísnění pravidel pro držení zbraní

Parlament australského státu Nový Jižní Wales se znovu sešel k hlasování o návrzích zákonů, které by výrazně omezily vlastnictví střelných zbraní. Připravovaná legislativa počítá také se zákazem zobrazování symbolů teroru a zpřísněním pravidel pro protesty. Australský spolkový stát tak reaguje na nedávný útok na pláži Bondi v Sydney, který si vyžádal patnáct obětí.
před 13 hhodinami

Jednání ukrajinské delegace označil Witkoff za konstruktivní

Za produktivní a konstruktivní označil v neděli zmocněnec amerického prezidenta Steve Witkoff rozhovory, které ukrajinská delegace v posledních třech dnech vedla na Floridě se zástupci Spojených států a Evropy. Američané v Miami jednali také se zástupci Kremlu, který rusko-ukrajinskou válku téměř před čtyřmi roky napadením sousední země odstartoval. Jako „produktivní“ zhodnotil Witkoff také rozhovory s ruskou stranou.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

USA zasahují proti tankeru směřujícímu do Venezuely

Spojené státy v neděli v mezinárodních vodách u pobřeží Venezuely zasahují proti dalšímu tankeru, píší agentury Bloomberg a Reuters. První zprávy hovořily o nalodění amerických vojáků na palubu lodi, později agentura Reuters napsala, že ji americká pobřežní stráž pronásleduje. V sobotu se americké ozbrojené síly jednoho tankeru zmocnily, což venezuelská vláda odsoudila jako únos a pirátství.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...