TÉMA

Dopravní letoun

NASA otestovala nadzvukový letoun. Sonický třesk by měl umět potlačit

Americká NASA oživuje myšlenku nadzvukového cestování. Její experimentální letoun X-59 má mít oproti dosavadním pokusům zásadní výhodu – díky konstrukci má být sonický třesk v podstatě neslyšitelný. První testovací let proběhl podle NASA dobře, nicméně zatím letoun nezkoušel přejít na nadzvukovou rychlost. Stroj by měl mít cestovní rychlost skoro patnáct set kilometrů v hodině ve výšce necelých sedmnácti kilometrů – to je zhruba o šedesát procent rychleji a o dost výš, než létají typická dopravní letadla.
29. 10. 2025|

V Tanzanii havarovalo dopravní letadlo. Zemřelo 19 lidí

Při nedělní nehodě dopravního letadla místních aerolinií v Tanzanii zemřelo 19 lidí. Podle médií to oznámil tanzanský premiér Kassim Majaliva. Počet obětí se tak zvýšil z původně oznámených tří. Stroj patrně kvůli špatnému počasí minul letiště ve městě Bukoba a skončil ve Viktoriině jezeře. Na palubě bylo 43 lidí.
6. 11. 2022Aktualizováno6. 11. 2022|

Concorde měl otevřít dveře nové éře nadzvukového létání. Skončila však spolu s ním

Kam doletí letadlo za tři a půl hodiny? Třeba z Prahy do Larnaky, Lisabonu nebo Tbilisi. Anebo z Londýna do New Yorku. To ale zvládal jediný stroj – concorde. Nebyl prvním dopravním nadzvukovým letounem, tento primát patří stroji Tu-144 od Tupolevovy konstrukční kanceláře, zaostal však jen o několik měsíců. Concorde poprvé vzlétl 2. března z letiště v Toulouse, za Tu-144 tak byl pozadu o dva měsíce a dva dny. Zařadit do provozu se ho však podařilo dříve a létal naopak déle – až do listopadu 2003. V době, kdy concorde vznikal, se zdálo, že bude mít mnoho následníků, nakonec však zůstalo jen u něj a tupolevu.
2. 3. 2019|

Gigant A380 superjumbo se neujal. Airbus ukončí výrobu největšího letounu pro přepravu cestujících

Evropská společnost Airbus oznámila, že v roce 2021 skončí s výrobou letadla A380 superjumbo, který je největším letounem na světě na přepravu pasažérů a jeho dolet činí 15 700 kilometrů. Rozhodnutí může ohrozit až 3500 pracovních míst. Letadlo pro 544 osob mělo konkurovat legendárnímu boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.
14. 2. 2019Aktualizováno14. 2. 2019|
Načítání...