Apple dostal od Evropské komise pokutu 500 milionů eur, Meta 200 milionů eur

Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla ve středu Evropská komise. Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy korun) a Metě 200 milionů eur (pět miliard korun). Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA). Obě firmy se zřejmě odvolají.

„Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení o digitálních trzích a že společnost Meta porušila povinnost podle DMA dát zákazníkům na výběr službu, která využívá méně jejich osobních údajů,“ uvedla unijní exekutiva. Obě rozhodnutí podle ní přišla poté, co Komise vedla s oběma společnostmi rozsáhlý dialog a umožnila jim podrobně prezentovat své argumenty i názory na věc.

V rámci nařízení DMA by vývojáři aplikací měli mít možnost bezplatně informovat uživatele o alternativních nabídkách mimo virtuální obchod s aplikacemi App Store společnosti Apple. Evropská komise ale zjistila, že Apple tuto povinnost neplní.

„Kvůli řadě omezení ze strany společnosti Apple nemohou vývojáři aplikací plně využívat výhod alternativních distribučních kanálů mimo App Store. Stejně tak spotřebitelé nemohou plně využívat alternativních a levnějších nabídek, protože Apple brání vývojářům aplikací v přímém informování spotřebitelů o takových nabídkách,“ uvedla Komise. Společnost podle EK neprokázala, že jsou tato omezení objektivně nezbytná a přiměřená.

Středeční rozhodnutí americké firmě zároveň nařizuje, aby odstranila veškerá technická a obchodní omezení a zdržela se do budoucna dalšího postupu v rozporu s předpisy.

2 minuty
Evropská komise udělila pokuty společnostem Meta a Apple
Zdroj: ČT24

Meta má potíže s personalizovanou reklamou

U společnosti Meta se porušení týkalo využívání osobních údajů zákazníků. Podle DMA by uživatelé měli mít možnost dostávat méně personalizovanou reklamu.

Na podzim roku 2023 Meta představila model „pay or consent“ (zaplať, nebo souhlas). Podle tohoto modelu měli uživatelé sítí Facebook a Instagram v EU „na výběr mezi souhlasem s kombinací osobních údajů pro personalizovanou reklamu a platbou měsíčního předplatného za službu bez reklam“.

Komise ale zjistila, že tento model není v souladu s předpisem DMA, společnost Meta by ho proto měla změnit. DMA se snaží zajistit, „aby občané měli plnou kontrolu nad tím, kdy a jak jsou jejich údaje používány on-line, a aby podniky mohly svobodně komunikovat se svými zákazníky,“ uvedla podle serveru ABC News výkonná místopředsedkyně EK a eurokomisařka pro technickou suverenitu Henna Virkkunenová.

„V nyní přijatých rozhodnutích se konstatuje, že společnosti Apple i Meta svým uživatelům tuto svobodnou volbu vzaly a jsou povinny své chování změnit,“ dodala Virkkunenová.

Apple i Meta se nejspíš odvolají

Apple a Meta jsou povinny splnit rozhodnutí Evropské komise do šedesáti dnů, jinak jim hrozí pravidelné penále.

Web amerického byznysového listu The Wall Street Journal napsal, že za porušení zákona hrozí pokuta až do výše deseti procent celosvětových ročních příjmů společnosti. Dodal, že pokuty udělené ve středu jsou hluboko pod touto úrovní – přibližně 0,1 procenta ročních příjmů každé společnosti.

Společnost Apple uvedla, že se proti rozhodnutí odvolá. Rozhodnutí je podle ní dalším příkladem toho, že se na ni Komise nespravedlivě zaměřuje. A to takovými kroky, které „jsou špatné pro soukromí a bezpečnost našich uživatelů, špatné pro produkty a nutí nás rozdávat naše technologie zdarma“, uvedla firma pro list The Wall Street Journal (WSJ).

Podle svého prohlášení „strávila stovky tisíc hodin inženýrské práce a provedla desítky změn, aby vyhověla tomuto zákonu“, napsal server ABC News.

Společnost Meta uvedla, že se pravděpodobně odvolá. „Komise, která nás nutí změnit náš obchodní model, ve skutečnosti uvaluje na společnost Meta mnohamiliardový tarif a zároveň po nás požaduje, abychom nabízeli horší službu,“ uvedl podle WSJ ředitel pro globální záležitosti společnosti Meta Joel Kaplan.

Kaplan prohlásil, že „Komise se snaží znevýhodnit úspěšné americké podniky a zároveň umožňuje čínským a evropským společnostem fungovat podle odlišných standardů“. Zastoupení Evropské komise v České republice tato vyjádření nechtělo komentovat.

Načítání...