V noci se valil dým z portálů tunelů Libouchec a Panenská na dálnici D8. Bylo to kvůli testům, které provedlo Ředitelství silnic a dálnic, aby zjistilo, zda fungují bezpečnostní systémy. Na dálnici, která společně s navazující německou A17 spojuje Prahu a Drážďany, byl kvůli zkouškám v noci omezen provoz, a protože na ně silničáři navázali údržbou, omezen stále je. Až do čtvrtka se bude jezdit v každém tunelu jen jednou troubou.
Z dálničních tunelů vycházel kouř, bylo to kvůli bezpečnostním zkouškám
Při testech požárních systémů nechali silničáři zaplnit přístrojem, který vytváří studený kouř, vždy jeden tunel dýmem. Bezpečnostní systém má zaregistrovat oheň i dým, kromě toho i nebezpečné dopravní situace jako prudké zpomalení dopravního proudu, pád části nákladu nebo výskyt chodce v tunelu.
Podle tunelového technika Ladislava Petroviče je ale také nezbytná odpověď dispečerů na automatické upozornění. Mají na to dvacet sekund. „Musí reagovat a buď požár potvrdit, nebo vyvrátit,“ popsal.
Požární poplach může vyvolat buď řidič, který v tunelu stiskne požární tlačítko, anebo fibrolaser, což je kabel reagující na teplo. „Scénář může spustit i dispečer, který je na velíně, na základě kamer,“ doplnil Petrovič. Na řidiče, kteří by se ocitli při skutečném požáru v silničním tunelu, apeloval, aby neváhali, nechali vozidlo na místě a vyhledali nejbližší únikovou cestu. „Vždycky to je nastavené tak, že pokud je v jedné tunelové troubě požár, druhá slouží jako úniková,“ zdůraznil.
Tunel Libouchec měří zhruba 580 metrů a tunel Panenská 2160 metrů, před otevřením pražského komplexu Blanka byl nejdelším silničním tunelem v Česku. Denně jimi projede zhruba osmnáct tisíc vozidel. Bezpečnostní zkoušku, při které tunel zakouří, konají silničáři v tunelech podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla jednou za čtyři roky.
Jakým rizikem jsou špatně zvládnuté požáry v silničních tunelech, ukázala zejména katastrofa v tunelu pod Mont Blancem z roku 1999. Tehdy zahynulo 39 lidí, kteří se udusili v kouři při požáru ve dvanáctikilometrovém tunelu pod Mont Blancem na francouzsko-italské hranici. Požár vznikl kvůli defektu na projíždějícím kamionu.