Krajský soud v Hradci Králové zamítl žalobu Františka Kučery, která chtěla zrušit vyvlastění jeho bývalého pozemku u Jaroměře na Náchodsku. Parcela o velikosti 1161 metrů čtverečních je v místech plánovaného dálničního sjezdu. Verdikt je pravomocný. Kučera, který je místopředsedou Vrchního soudu v Praze a zároveň viceprezidentem Soudcovské unie, podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně.
Vyvlastnění pozemku pro stavbu dálnice D11 bylo legální, rozhodl soud
Kučera se domáhal například toho, aby soud rozhodnutí krajského úřadu o vyvlastnění zrušil a vyvlastňovací správní řízení bylo zastaveno. Upozornil také na údajnou podjatost úředníků, kteří ve věci rozhodovali.
„Žaloba se zamítá, žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení,“ prohlásil předseda senátu Jan Rutsch. Kučera podle informací ČT podá proti čtvrtečnímu verdiktu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Vyvlastňovat podle něj nemá úřad, ale soud a vlastník má současně s vyvlastněním dostat tržní cenu pozemku.
„Žalobce netvrdil, že by se nepostupovalo podle zákona, namítal, že zákon obecně je v rozporu s mezinárodními smlouvami a ústavou. Navrhl proto, aby soud přerušil probíhající soudní řízení a předložil příslušnou část zákona Ústavnímu soudu k posouzení, jestli je v souladu s ústavním pořádkem ČR,“ řekl mluvčí krajského soudu Jan Kulhánek.
Krajský soud zamítl jako nedůvodnou také žalobní námitku na takzvanou systémovou podjatost. Podle žalobce ovlivnily krajský úřad při rozhodování o vyvlastnění výroky čelných představitelů ministerstva dopravy i hradeckého kraje v médiích o urychlené dostavbě dálnice D11 do Jaroměře, včetně snahy získat pozemek.
Podle Kučery navíc nebyl důvod k vyvlastnění, protože stát později údajně stavbu posunul mimo parcelu. Ani tuto námitku ale soud neuznal. „Podstatné na tom bylo to, že vyvlastnění probíhá na základě územního rozhodnutí, které počítalo, že stavba zasáhne do pozemku žalobce,“ zdůvodnil Kulhánek.
Kučera se soudí i kvůli ceně pozemku
Kučera vede spor se státem i v jiné rovině, a to o cenu pozemku. Tvrdí, že mu dal za pozemek nejnižší možnou z nabízených částek, zhruba 30 tisíc. Krajský soud v Hradci Králové by se tímto případem měl začít zabývat ještě letos.
Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem patří k nejdéle budovaným silničním stavbách v Česku. Stavba začala v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Ve výstavbě jsou dva úseky z Hradce Králové do Jaroměře. S dovedením dálnice na úroveň Jaroměře se počítalo v květnu roku 2022, podle posledních sdělení zástupců Ředitelství silnic a dálnic by k tomu mohlo dojít dříve, koncem roku 2021.