Ostravští zastupitelé ve čtvrtek schválili prodej pozemků ve strategické průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku společnosti OAMP Hall 6. Nájemcem, kterého má firma do areálu přivést, je německý výrobce automobilů BMW. Ostravský primátor Jan Dohnal (ODS) řekl, že investice dosáhne 3,4 miliardy korun a vzniknout tam má logistické centrum, které nabídne přes tisícovku pracovních míst. Z prodeje pozemků obdrží stát 429 milionů korun bez DPH.
V Mošnově má vzniknout logistické centrum s tisícovkou pracovních míst
Pozemky mají dohromady rozlohu více než 51 hektarů, město si je už několik let drželo jako rezervu právě pro strategického investora. Celá průmyslová zóna v Mošnově byla připravovaná od roku 2014 za finanční prostředky státu.
Zastupitelé ve čtvrtek rozhodovali mezi dvěma nabídkami. Druhý zájemce Panattoni nabízel za pozemky více než 515 milionů bez DPH, ale za specifických podmínek, a navíc neuvedl jméno konkrétního investora.
„Byla to opravdu jediná konkrétní nabídka na konkrétní záměr, který teď v daném čase přinese jednak kvalitního investora a jednak velký počet pracovních míst, takže rozhodování i na poli zastupitelstva nebylo příliš složité,“ řekl ke schválení nabídky OAMP primátor.
Některým opozičním zastupitelům vadila například jednostranná orientace na automobilový průmysl. Třeba Josef Babka (KSČM) řekl, že se proto hlasování zdrží.
„Je samozřejmě pravdou, že automobilový průmysl je dneska jedním z hnacích motorů obecně české ekonomiky. Na druhou stranu asi se nedá úplně predikovat, že společnost BMW, která je koncovým uživatelem prodaných pozemků, je slabá společnost a že bychom tady měli očekávat nějaké velké turbulence. Je to investice, na které se pracovalo řadu měsíců, možná i let,“ řekl Dohnal.
Dohnal: Víme, že s Liberty to nedopadne úplně dobře
Podle Dohnala šlo o prodej jednoho z největších pozemků v historii města, a tedy zásadní záležitost. „Víme, jak probíhá dneska situace v Liberty. Víme, jaký tam je tlak, asi víme, že to nedopadne úplně dobře pro všechny zaměstnance, takže samozřejmě jakýkoliv příliv nových pracovních míst v regionu je jenom dobře. Na druhou stranu je třeba si říci, že už dneska nám i určité počty zaměstnanců na pracovním trhu chybí,“ konstatoval.
Stavět by se mohlo začít letos. „Dojde k podpisu smlouvy, začne jakási stavební příprava, projektová příprava samotného záměru. Věřím, že někdy v průběhu dvou let by to mohlo být postaveno, s tím, že následně by tam mohly najít práci vyšší stovky, spíše více než tisíc zaměstnanců,“ uvedl primátor.
Většina ploch v mošnovské zóně už je zastavěna, vznikly tam stovky pracovních míst. Je tam terminál kombinované dopravy, působí tam například společnosti DHL, Skladon, ABB, Barum Continental, Hyundai Glovis nebo Česká pošta.
Klíčová byla dopravní obslužnost, řekl jednatel
Ostrava má v zóně poslední plochu, v minulosti tam byl vojenský areál. „Aktuálně v průmyslové zóně Mošnov připravujeme poslední rozvojové území, které by mělo mít nějakých sedmnáct hektarů,“ řekl Dohnal.
Jednatel společnosti OAMP Holding Petr Kalina řekl, že jednou z klíčových věcí, která v jejich prospěch při jednáních s koncovým investorem rozhodla, byl terminál kombinované dopravy a železniční infrastruktura. „Byla uzavřena nájemní smlouva, která má jasný časový harmonogram. Po dnešním (čtvrtečním) schválení zastupitelstvem můžeme konstatovat, že zahájíme stavbu do konce letošního roku a v průběhu roku 2026 dojde k předání a zkušebnímu provozu,“ řekl.
Areál bude rozdělen na dvě etapy, přičemž ta první se týká zhruba dvou třetin plochy. „První je pro koncového uživatele, se kterým máme uzavřenou nájemní smlouvu. Ta zbývající, menší část je připravená pro případný rozvoj, ať už přímo pro toho budoucího nájemce, anebo z řad jeho subdodavatelů,“ popsal Kalina.