Třetí výročí Blanky připomnělo, co vše chybí. Marně se čeká na vnitřní i vnější okruh Prahy

6 minut
Události v regionech: Komplex Blanka zůstává nejdelším silničním tunelem v Česku
Zdroj: ČT24

Tři roky uplynuly od okamžiku, kdy si pražské Holešovice a několik dalších míst výrazně oddychly. Tehdy ještě docela noví vládci Prahy – primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD) – otevřeli spolu s kardinálem Dominikem Dukou tunelový komplex Blanka, který ovšem nepřinesl jen úlevu, ale i komplikace. K nejhůře postiženým místům patří ulice V Holešovičkách. Teprve letos výrazněji pokročila příprava stavby, která má na Blanku navázat.

Třetí výročí často prochází bez povšimnutí, v případě Blanky to však nejde. Jak zásadní stavba pro Prahu to je, se ukázalo letos na jaře, když tunelový komplex uzavřela na většinu jednoho pracovního dne technická závada a severozápadní okraj městského centra se proměnil v parkoviště. Každý den ale zároveň ukazuje, že Blanka vznikla jako solitér, přičemž by byla potřeba řada navazujících staveb. Ty chybějí dodnes.

Od 19. září 2015, což byla slunná sobota, projelo Blankou přes sto milionů vozidel. Již první měsíce ukázaly, že se „rekrutují“ mimo jiné z řad těch, která dříve jezdila ulicí Bubenskou, Veletržní či Milady Horákové. Těm se výrazně ulevilo, tradiční zácpy, které léta sužovaly Letenskou pláň nebo křižovatku u bubenského nádraží, buď zmizely, nebo alespoň jsou kratší, než bývaly. Jinde se ale situace zásadně zhoršila. Zpočátku bylo velmi špatně v okolí Vítězného náměstí a ve Svatovítské ulici, aut také přibylo v ulici V Holešovičkách. 

12 minut
Studio 6: I po třech letech od otevření je Blanka stále ve zkušebním provozu
Zdroj: ČT24
  • Bubenečský tunel: vede z Troje na Letnou (křižovatkou U Vorlíků v lokalitě Špejchar), je dlouhý 3090 metrů
  • Dejvický tunel: vede zpod Letenské pláně (od křižovatky U Vorlíků) k Prašnému mostu, měří 1007 metrů
  • Brusnický tunel: vede od Prašného mostu na mimoúrovňovou křižovatku Malovanka, za kterou začíná Strahovský tunel, je dlouhý 1405 metrů

Podle mluvčího Prahy 6 Ondřeje Šrámka je v současnosti největší problém v Patočkově ulici. Důvod je ten, že ve špičkách regulují vjezd do tunelu semafory, aby se auta nezastavovala uvnitř. „Kvůli uzavírání tunelu Blanka stojí kolony půl až tři čtvrtě hodiny. Sahají až nahoru na Vypich,“ upozornil mluvčí. Na severovýchodě vyjíždějí auta z tunelu na světelnou křižovatku, hrozba vzniku kolony, která by dosahovala až do tunelu, je tak zcela reálná.

Čekání na Vlastu a Pětsetosmnáctku

Světelná křižovatka u výjezdu z Blanky měla být pouze dočasným opatřením. Je třeba postavit i další část okruhu, na magistrátu však dlouho probíhala zákopová „válka“ o její trasu. V poslední době se trochu uklidnila, radou koncem srpna prošla zakázka na projektovou dokumentaci ve variantě nazvané Vlasta, jejíž součástí by měl být tunel pod Bílou skálou, další u libeňského nádraží a třetí v Malešicích.

„Je 8,8 kilometru dlouhá bez Libeňské spojky – s ní je to deset kilometrů. Asi pět kilometrů z celé stavby je v tunelech,“ vyčíslil mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Město za dokumentaci zaplatí společnostem Satra a SG 0081 PB celkem 307 milionů korun. Zakázku však Praha zadala proti vůli Trojkoalice, která prosazovala alternativní variantu vedení okruhu, kde by byl jen jeden tunel.

Další chybějící stavbou, která vystavuje Blanku i okolní ulice většímu náporu, je severní část vnějšího Pražského okruhu. Kvůli tomu, že okružní dálnice zatím ani zdaleka nestojí, je navíc tunelový komplex od počátku formálně ve zkušebním provozu. Ve stavebním povolení je podmínka, že se Blanka nemůže otevřít, dokud vnější okruh nebude. Příprava staveb 518 a 519 v úseku Ruzyně – Suchdol – Březiněves je přitom ještě více pozadu než příprava dokončení okruhu vnitřního.

Jak poznamenal dopravní expert Zdeněk Lokaj z ČVUT, odklady kolaudace stavby souvisejí také s „některými detaily, co se týče bezpečnostních systémů“. Ujistil však, že nejde o problémy, které by bránily provozu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
16:53Aktualizovánopřed 42 mminutami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 1 hhodinou

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 2 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
09:30Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 5 hhodinami

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
před 12 hhodinami

Většina lidí stráví letní dovolenou v tuzemsku. Táhne pěší turistika

Zhruba šedesát pět procent lidí prožije letošní letní dovolenou v tuzemsku, je to víc než loni. Páry a rodiny s dětmi tvoří asi tři čtvrtiny. Nejčastěji zamíří na jih Čech, jižní Moravu nebo do Středočeského kraje. Podle dat agentury CzechTourism roste zájem o aktivně strávený volný čas. Nejvíce láká pěší turistika, oblíbená je i cyklistika či vodní sporty. Devítidenní dovolená v Česku letos vyjde v průměru na téměř deset tisíc.
před 15 hhodinami

Zájem o dotace a výhodné úvěry na renovace domů roste

Stále více domácností žádá o podporu z programu Oprav dům po babičce nebo o zvýhodněné úvěry. Finanční prostředky nejčastěji využívají na zateplení domů nebo modernizaci topení. Zvýhodněný úvěr už využily téměř dva tisíce domácností. V průměru si půjčují 1,5 milionu korun se splatností devatenáct a půl roku. Zájem o samotné dotace je ještě vyšší. Žadatelé mohou zdarma využít odborné poradenství na 1400 kontaktních místech stavebních spořitelen. Největší zájem o informace i dotace mají lidé z Jihočeského kraje.
včera v 20:56
Načítání...