Přes 14 hodin nemohla auta do tří tunelů, které tvoří komplex Blanka. Kvůli rozsáhlému výpadku bezpečnostních zařízení a kamerového systému byly uzavřeny od úterního večera. V omezeném provozu se znovu otevřely ve středu ráno, plný provoz začal až po poledni. Uzavírka způsobila v Praze dopravní komplikace.
Blanku na 14 hodin uzavřela porucha bezpečnostních systémů. Teď už je průjezdná bez omezení
V tunelech v úterý večer přestal fungovat kamerový i bezpečnostní systém. Podle Technické správy komunikací bylo příčinou vyhoření síťového přepínače. Všechny závady byly odstraněny zhruba v poledne.
Následně tunely projížděly hlídky společnosti Satra, která se o provoz Blanky stará. Zaměstnanci firmy kontrolovali a zkoušeli všechna zařízení, zda správně fungují. Provoz byl v té době stále v provizorním režimu. Firma zároveň zjišťuje příčiny poruchy. „Zda to bylo způsobeno stářím, nebo z jiného důvodu,“ řekl šéf Satry Alexandr Butovič.
Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) ráno ČT řekl, že se technici snažili příčinu závady najít celou noc, ale neúspěšně. Podle něj přestalo fungovat několik částí systému. „V Dejvickém tunelu nefungují SOS hlásky, v Bubenečském a částečně v Brusnickém nefunguje videodetekce a kamery,“ popsal ráno.
Nynější uzavírka byla podle něj nejdelší od otevření Blanky v září 2015. „Vždycky v minulosti, když byl výpadek kamer, tak v řádu minut, desítek minut nebo maximálně hodiny došlo k nápravě. Poprvé se u dodavatele setkáváme s tím, že není schopen službu zabezpečit,“ prohlásil.
Kamerový systém je z bezpečnostních důvodů nezbytný. „Jestliže do tunelu ani nevidíme, při jakékoliv nehodě nebo i jen zastavení auta bychom nebyli schopni včas zareagovat, zastavit provoz, případně poslat na místo hasiče a záchranáře,“ vysvětlil šéf TSK Petr Smolka.
„V tak specifickém prostoru, jakým je tunel, jde v prvé řadě o bezpečí lidí, i když nás velmi mrzí, že řidič ráno stáli v kolonách. Ale šlo i o jejich bezpečí,“ podotkl Smolka. Dodal, že budou po dodavateli technologií požadovat návrh řešení, které by zamezilo možnému opakování situace v budoucnosti.
Problémy měla auta i MHD
Tunely byly uzavřeny celou noc až do středečních 8:30, kdy se zmiňovaný kamerový systém podařilo zprovoznit. Stále ale nefungovala například videodetekce, která umí odhalit auto jedoucí v protisměru.
Blanka proto byla otevřena jen tzv. omezeném režimu – rychlost byla omezena z běžných 70 na 50 km/h a policisté hlídkovali přímo v tunelech. Uzavření soustavy tří tunelů výrazně zkomplikovalo dopravu především v ranní špičce. Na příjezdových komunikacích se tvořily dlouhé kolony, objízdná trasa přes Letnou se ucpala. Nejdelší kolony s až hodinovým zdržením čekaly řidiče na příjezdu do Prahy na dálnici D8.
Potíže zasáhly i hromadnou dopravu Praze. Řada autobusových linek včetně příměstských nabírala zpoždění až v desítkách minut. Linka 112 neobsluhovala zastávku Pelc-Tyrolka u tamních vysokoškolských kolejí.