Signál v metru slíbili operátoři do roku 2022. Trasou C se začne šířit už na podzim

„Jsem v metru“ by do čtyř let již nemělo být automatickým vysvětlením, proč není možné s někým telefonicky hovořit. Dozorčí rada pražského dopravního podniku schválila i přes výhrady dvou stran městské koalice smlouvu s konsorciem operátorů. Ti by měli do roku 2022 zajistit kompletní pokrytí podzemní dráhy mobilním signálem, na prvním úseku trasy C by mělo být možné telefonovat v tunelu již letos na podzim.

Když se chtějí Pražané pobavit, řeknou si historku o dívce, kterou v metru obtěžoval obšourník. Ona se jej snaží odradit tím, že celou cestu hlasitě mluví do telefonu s „přítelem“. Nikdo jí na to nenaletí.

Kdo nejel pražským metrem, pointu nepochopí. Mobilní signál totiž mizí – s několika výjimkami – vždy po odjezdu ze stanice. 

Před rokem 2010 by se operátorům a signál v metru platilo. Mezi lety 2010 a 2014 by magistrát vyjednal to, že by pokrytí bylo zdarma. A já jsem přišel s tím, že operátoři na pokrytí v metru vydělávají, nacenili jsme to a vyjednávali jsme o tom, že nám musí v příštích letech zaplatit 120 milionů korun.
Petr Dolínek

Po několika letech je však u konce vyjednávání dopravního podniku s mobilními operátory a výsledná smlouva slibuje lepší časy. Celá podzemní dráha má mít signál do roku 2022, ovšem již letos na podzim bude k dispozici na trase C mezi stanicemi Muzeum a Roztyly.

Vyjednávání se vleklo především kvůli velmi rozdílným finančním představám obou stran. Dopravní podnik odmítal, že by za zajištění připojení operátorům platil, žádal opak a nevyhovovaly mu ani první nabídky. „Počáteční nabídka ze strany konsorcia mobilních operátorů byla ve výši 20 milionů korun,“ upozornil předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký. Nakonec by měli operátoři za prvních deset let provozu zaplatit 120 milionů.

Na druhé straně nebude mít dopravní podnik, resp. Praha neomezený přístup k datům, ze kterých vyplývá, kudy se cestující pohybují. Za to chtěli operátoři zaplatit, nakonec však budou údaje poskytovat pouze na vyžádání. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) by je dopravní podnik měl dostávat nejméně dvakrát ročně.

Kolínská: Obvyklá cena byla stanovena mnohem výše

Smlouva ovšem neměla v dozorčí radě dopravního podniku jednomyslnou podporu, dělicí čára dokonce vede napříč městskou koalicí. Nehlasovali pro ni zástupci Starostů a Zelených, tedy členů Trojkoalice. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice) míní, že chybí řada potřebných informací.

„Pro smlouvu jsme připraveni hlasovat, jakmile bude k dispozici analýza nejvýhodnějšího způsobu pokrytí metra mobilním signálem, proběhne výběrové řízení a do odůvodnění snížené ceny za nájem prostor bude doplněn důvod poskytování veřejné služby,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Tvrdí, že cena v místě a čase obvyklá byla stanovena oproti té smluvní více než na dvojnásobek – 260 milionů.

Bude to trvat dlouho proto, že operátoři mají denně pouze 3,5 hodiny na instalaci zařízení. Mohou pracovat pouze v době, kdy nejezdí metro.
Petr Dolínek

Zatím jen povrchové stanice a nejnovější úsek

Signál GSM i datové připojení třetí a čtvrté generace je zatím v pražském metru plnohodnotně k dispozici v úseku Dejvická – Nemocnice Motol, který je v provozu od roku 2015. Dále je možné zachytit signál z povrchových vysílačů v místech, kde se nejezdí podzemím – ve stanici Depo Hostivař, na Nuselském mostě a stanici Vyšehrad či na okrajových úsecích trasy B. V podzemních tunelech však vypadává i signál GSM, ve většině stanic pak je k dispozici pouze ten, rychlé datové připojení však nikoli.

Pokrytí mobilním signálem v pražském metru
Zdroj: ČT24

V pěti stanicích je možné připojit se k internetu alespoň prostřednictvím veřejné wi-fi, kterou dopravní podnik spustil loni na podzim. Počítá i s jejím rozšířením. Primárně má sice sloužit pro technologické zabezpečení metra, podle Martina Gillara by ale jeden až dva její kanály mohly sloužit veřejnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 18 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 19 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 20 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 21 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 22 hhodinami
Načítání...