S výkupem pozemků pro metro D i zástavbou kolem stanic mají pomoct soukromníci

2 minuty
Události: Praha začne stavbu metra D úsekem Pankrác–Olbrachtova
Zdroj: ČT24

Praha společně s dopravním podnikem (DPP) začne hledat v soukromé sféře partnera, s kterým založí firmu podílející se na výstavbě metra D. Společný podnik má pomoci při rozvoji okolí stanic i při výkupu problematických pozemků. Vyplývá to z materiálů, které schválili pražští radní. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác–Olbrachtova, průzkum by mohl začít příští rok.

„Společný podnik bude založen ve formě akciové společnosti, jejímiž akcionáři budou DPP a vybraný strategický partner,“ píše se v dokumentu. Vznik firmy avizoval DPP už letos v únoru.

Podnik má usnadnit výkup chybějících pozemků. Nebude totiž svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu. Společnost bude řešit všechny plánované stanice – nebudou rozděleny mezi různé developery.

„Já se domnívám, že bychom se neměli bát spolupráce se soukromým sektorem,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Generální ředitel DPP Martin Gillar už na začátku června řekl, že stanice by patřila pouze DPP, aby se v budoucnu předešlo případným sporům ohrožujícím provoz metra.

Dalším cílem společné firmy bude pak podle dokumentu například urbanistický rozvoj okolí stanic metra, developerský rozvoj a zhodnocení potenciálu lokalit včetně možné vlastní developerské činnosti.

Schválený postup stavby metra D. V první fázi vznikne úsek Pankrác-Olbrachtova (vyznačen červeně)
Zdroj: DPP/Metroprojekt

Radní také schválili fázování výstavby ve variantě, kterou v dubnu vybrala dozorčí rada dopravního podniku. Metro se nebude stavět jako celek, ale po částech. Jako první vznikne úsek Pankrác–Olbrachtova. Bude dlouhý 900 metrů a vyjde na 11 miliard korun. Součástí totiž bude i vybudování přestupu na linku C a spojky pro vlaky mezi oběma trasami.

Důvodem pro zahájení stavby tímto úsekem je, že je zde nejsnazší získat potřebné pozemky. Rozhodnutí dozorčí rady DPP bylo jednomyslné. Zasedají v ní přitom nejen představitelé stran zastoupených v městské radě, ale i opozičních stran a také zástupci zaměstnanců podniku.

„Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019,“ řekla v dubnu primátorka Krnáčová. Podle jejího náměstka a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) začnou příští rok průzkumné ražby.

„My se trochu bojíme, že to skončí jako v Rusku, kde se postavily první dvě stanice a pak se na další dvě čekalo 12 let,“ poznamenal zastupitel Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

Počátkem roku se dokonce mluvilo i o možnosti, že by se začalo pouze s ražbou tunelů a stavbou první a poslední stanice, tedy Pankrác a Depo Písnice. Další stanice by se pak stavěly postupně, jak by na ně město získávalo stavební povolení.  V krajním případě by tak metro bez zastavení podjelo sídliště v Praze 4 a po šestikilometrové cestě vyústilo až na okraji města. Nakonec ale tato varianta ve výběru vůbec nebyla.

Město má dlouhodobě potíže s výkupy pozemků, zejména v Krči. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, podle které oni umožní Praze stavět metro, město jim zase povolí uskutečnit developerské projekty. Celkem je pro stavbu potřeba zhruba 700 pozemků, 300 z nich má nebo mělo soukromého vlastníka.

Trasa metra D
Zdroj: ČT24/MHMP

Na první úsek má navázat další část vedoucí až ke stanici Nové Dvory, ta by mohla být podle dřívějších vyjádření vedení města hotova v roce 2023. Na nové lince budou jezdit vlaky bez strojvedoucích. První část metra D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Trasa má odlehčit lince C a také sídlištím na jihu města od nadměrné dopravy. Město očekává, že denně ubude v ulicích 43 tisíc osobních aut a 8000 autobusů a nákladních aut. 

Po dokončení trasy z Pankráce do Písnice se má metro D prodloužit směrem k centru – z Pankráce přes nuselské údolí, kde vznikne stanice na náměstí Bratří Synků, až na Náměstí Míru, kde bude možnost přestupu na linku A. O stavbě této části trasy se zatím nerozhodovalo. Další výhled počítá jak s pokračováním linky D přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky (přestup na linku C, resp. B), ale i s větvením trasy za stanicí Nové Dvory směrem do Modřan.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 9 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 10 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 11 hhodinami
Načítání...