Trasa D pražského metra začne vznikat skromně – nejprve se bude stavět krátký úsek pod pankráckým sídlištěm mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, kde jsou nejmenší problémy s pozemky. Rozhodla o tom dozorčí rada pražského dopravního podniku, která vybírala z několika variant včetně té, při které by se nejprve razily tunely a teprve dodatečně stavěly stanice.
Metro D bude vznikat po kouskách, nejprve pod pankráckým sídlištěm
Dozorčí rada dopravního podniku, která rozhodovala, jak se bude metro D stavět, se řídila analýzou, kterou nechal podnik vypracovat. „Udělila souhlas s variantou, kterou jsme na představenstvu projednali minulou středu,“ uvedl generální ředitel podniku Martin Gillar.
Začít stavět postupně v krátkých úsecích s tím, že nejprve přijde na řadu část pod pankráckým sídlištěm mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, je podle analýzy nejvhodnější. Je zde nejsnazší získat potřebné pozemky. ČTK uvedla, že rozhodnutí dozorčí rady bylo jednomyslné. Zasedají v ní přitom nejen představitelé stran zastoupených v městské radě, ale i opozičních stran a také zástupci zaměstnanců podniku.
„Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019. V první fázi tam i otestujeme metro s automatickým provozem,“ podotkla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Podle jejího náměstka a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) začnou již v příštím roce průzkumné ražby. „Následně bude ražen tunel do zastávky Olbrachtova,“ nastínil.
Dopravní podnik uvažoval o čtyřech variantách. Kromě poměrně skromného začátku v podobě stavby mezi dvěma sousedními stanicemi připadalo v úvahu i začít stavět v mezi Pankrácem a Novými Dvory s tím, že zbylý úsek do Písnice by vznikl až později, nebo stavba celého úseku Pankrác–Písnice, která by ale kvůli problémům s výkupem pozemků vznikla nejprve beze stanic.
Myšlenka, že by se postavilo metro bez vestibulů a fungovalo by jako jakýsi „písnický expres“, se objevila loni kvůli dlouhodobým problémům s výkupem pozemků. Ten se ale letos městu podařilo částečně odbourat. S majiteli půdy u budoucí stanice v Krči se dohodlo na spolupráci, kdy vlastníci nebudou bránit stavbě stanice a Praha jim za to usnadní plánovanou stavbu nových bytových domů.
Ředitel dopravního podniku Martin Gillar potom přišel s myšlenkou na zřízení firmy, jejíž akcie by držel DPP společně s vybranými developery. Ta by měla vést jednání o pozemcích u dalších budoucích stanic. Protože by dopravní podnik měl jen menšinu akcií, nebyla by firma svázána předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.
Metro D bude jezdit z Pankráce do Písnice, kde by také mělo vyrůst nové depo. Výhledově by měla vzniknout i severní část trasy, která povede z Pankráce pod náměstí Míru. Projektanti náklady na celou trasu předběžně odhadují zhruba na 50 miliard korun.