Tunely, pak možná stanice. Jak vznikne metro D, bude jasné v prosinci

2 minuty
Finální řešení pro metro D chce město oznámit před koncem roku
Zdroj: ČT24

Do zcela nové éry vstupuje pražské metro a zatím nakračuje levou nohou. Vedení města zvažuje variantu, podle které by na trase D vznikly nejprve tunely bez stanic. Ty začnou vznikat teprve, až na ně budou potřebná povolení. Ačkoli to radní pro dopravu odmítá, v krajním případě by to mohlo znamenat, že metro podjede všechna sídliště a po šestikilometrové cestě z Pankráce se zastaví až na konečné u nového písnického depa – tedy vlastně až za městem.

Vznik trasy D pražského metra je o krok blíže. Dopravní podnik připravil a dozorčí radě složené i z několika pražských radních představil plán, jak by měly nové tunely pod městem růst. „Jsou tam dvě varianty, které pracují s počtem stanic, které by ihned šlo zkusit razit,“ uvedl předseda dozorčí rady Petr Dolínek (ČSSD), jenž je současně náměstkem primátorky a radním pro dopravu.

Pod sídlišti metro projede, zastaví až na louce?

Jedna z možných variant vzbudila velkou pozornost, protože by vlastně rezignovala na hlavní účel metra, tedy dopravní obsluhu hustě obydlených míst. Vznikla by trať pouze se dvěma konečnými stanicemi – na Pankráci a u budoucího depa Písnice. Přitom by metro bez zastavení projelo oblast na rozhraní sídlišť Pankrác I, Pankráce III a Antala Staška, kde má vzniknout stanice Olbrachtova. Stejně tak by ostrouhali obyvatelé sídlišť Krč, Kamýk či Novodvorská, kteří by se měli sjíždět k metru ke krčské nemocnici, i Libuš, která by měla mít vlastní stanici. Stanice Depo Písnice má stát až za stávající zástavbou, nahradí oblast skladů severně od Vestecké spojky. Jejím smyslem by mělo být především propojení metra s příměstskými autobusovými linkami, u stanice má být dopravní terminál. 

Ve středečním rozhovoru pro MF Dnes řekl Petr Dolínek, že s variantou, že by nevznikla žádná nácestná stanice, počítá jako s krajní variantou. Jde spíše o to, že by se nejprve měly začít razit tunely a stanice potom vznikat až ve chvíli, kdy na ně město získá stavební povolení. „Nemělo by to vést k tomu, že se postaví pouze takzvaný pražský expres, který by jezdil z Pankráce do Písnice, ale k tomu, že začneme razit a během toho získáme povolení na zbylé stanice v co největší míře,“ shrnul.

Je přitom přesvědčen, že se podaří dohodnout i s majiteli pozemků nad metrem, aby mohly stanice vzniknout co nejdříve. Zdůraznil, že často jde jenom o cenu. „Vyvlastnění máme od jara připravené podle všech právních norem a řádu ČR, ale chtěl bych se toho co nejvíce vyvarovat,“ řekl Petr Dolínek České televizi. Jak a také kdy přesně by mělo metro D vznikat, slíbil náměstek představit v prosinci.

Linka D aneb Pražské metro vzhůru nohama

Jak vznikalo pražské metro, je dobře popsaná historie. Zjednodušeně napsáno, původně se připravovalo tradiční „těžké“ metro, poté ho nahradila myšlenka podpovrchové tramvaje, následně přišla koncepce plnohodnotné podzemní dráhy, avšak s lehkými laminátovými vozy československé konstrukce, aby nakonec zvítězila podoba metra sovětského typu s vlaky odvozenými od typu E z Mytišči.

Historie trasy D ale vede spíše opačným směrem. V plánech z 80. a 90. let figurovalo „déčko“ jako trasa, která plně zapadá do dosavadní koncepce těžkého metra sovětského typu. Až později se objevily úvahy o tzv. lehkém metru, o vlacích bez řidiče a v současnosti také platí, že by po trase D měly jezdit kratší vlaky řízené automatem.  To také poznamená podobu stanic. Již by to neměly být mohutné „podzemní katedrály“, ale menší prostory.

Více než čtyřicetiletá historie pražského metra navíc nabízí i etapy, které by mohly být precedentem pro vznik trati beze stanic. Již od roku 1985 funguje hostivařské depo na trase A, ovšem až po jeho dostavbě a vzniku spojovací trati z Želivského začala stavba stanic Strašnická (1987), Skalka (1990) a později také Depo Hostivař (2006). Na trase B zase v době zprovoznění čtvrté etapy v roce 1998 ještě nebyly hotové stanice Hloubětín a Kolbenova, ve kterých začalo metro zastavovat s ročním resp. tříletým zpožděním.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 5 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 18 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...