Osm kilometrů jízdy. Metro D by mohlo vzniknout bez plánovaných stanic

Praha by mohla postavit novou trasu metra D bez stanic – vlaky by tak stavěly jen v Písnici a na Pankráci, což jsou konečné stanice. S informací o návrhu náměstka pro dopravu Petra Dolínka, který už zadal dopravnímu podniku zpracování nové varianty, přišel server Seznam Zprávy. Záměr už kritizují zástupci iniciativy, jež bojuje za lepší vzhled metra.

Výstavbu by magistrát rozdělil na etapy – nejdřív nechá prorazit tunel. Dalších šest stanic, které měly mezi Písnicí a Pankrácí podle původního plánu vyrůst, má hlavní město v úmyslu řešit dodatečně, píše server.

Další stavební povolení na jednotlivé stanice chce získávat postupně. Novou linku metra by tak magistrát zprovoznil přesto, že se nedaří vykoupit pozemky pro nové stanice. Začít razit tunel chce Praha v roce 2018.

Jde ale jen o jednu ze zvažovaných variant: město s dopravním podnikem pracuje celkem na třech. První je ta, že se bude stavět celá trasa se všemi stanicemi. Druhá je zmíněná varianta s dvěma zastávkami. Ve třetí variantě se hovoří o stavbě v podobě, že by vznikly všechny stanice, u kterých to bude možné, a zbylé budou dostavěny později. Která varianta bude vybrána, zatím není jasné.

Absurdní nesmysl, říká iniciativa

„Máme pocit, že se v lepším případě jedná o aprílový žert v listopadu. Nevíme zatím žádné podrobnosti, ale ten nápad vyvolává celou řadu dost vážných otázek,“ reagoval na záměr Petr Kučera z iniciativy Metro D jinak a lépe.

Podle něj je potřeba řešit záležitosti týkající se dopravní logiky takového řešení, bezpečnosti provozu a také finanční náročnosti kvůli možnému prodražení. „Metro má končit v Depu Písnice, což je v polích za Prahou, takže to znovu vzbuzuje otázku do jaké míry je to vůbec logické,“ dodává Kučera.

Hlavně razit ještě před volbami

Protože by trasa neměla stanice, cestující by v kuse projeli celou osmikilometrovou trasu. Původní projekt počítal se zastávkami metra například u Thomayerovy nemocnice a krčského nádraží. Tyto dvě stanice by obsloužily krčské sídliště, jehož obyvatelé se nyní musí spoléhat na přeplněné autobusy, připomíná server.

Další stanice se plánují v Písnici, Libuši, Nových Dvorech a na Olbrachtově. Podle serveru nedělá záměr radost hlavně lidem v Písnici, protože původně plánovaná stanice by měla být jen kousek od obydlené čtvrti, zatímco Depo Písnice je de facto na samotě.

„Chceme zprovoznit metro co nejrychleji. Prioritou je spojit periferii a centrum města,“ citují Seznam Zprávy primátorku Adrianu Krnáčovou, která spolu s Dolínkem slibuje, že ražba tunelů začne ještě před volbami v roce 2018.