Olomouc výrazně omezí dopravu v historickém jádru. Reaguje tím na stížnosti obyvatel centra města, kterým vadí údajně rychlá vozidla taxi služby nebo rozvozu pizzy, ale také řidiči, kteří si pěší zónou zkracují cestu. V některých ulicích magistrát změní dopravní značení a také nainstaluje vysouvací fyzické zábrany, které auta do pěší zóny pustí jenom v době zásobování.
Rychlé taxíky i nedovolené průjezdy pěší zónou. Olomouc chystá omezení dopravy v centru města
Historické centrum Olomouce je po Praze druhou největší památkovou rezervací v Česku. Doprava ve středu města je proto z velké části omezena, například na Horní náměstí tak mohou vjíždět jenom vozidla zásobování, taxislužby nebo rezidenti.
Spousta řidičů však pravidla nedodržuje a pěšími zónami si zkracují cestu. Například ulice Pekařská, Denisova nebo Pavelčákova se často využívají i pro tranzit. (Současnou situaci v pěších zónách v centru Olomouce ukazuje mapa níže. Modře jsou vyznačeny často využívané trasy pro tranzit a červeně pro dopravní obsluhu.)
Dalším problémem v centru Olomouce jsou podle magistrátu i častá stání vozidel taxi služby v pěší zóně, parkování mimo vyznačená místa, vysoká rychlost některých aut či zneužívání statusu zásobování pro zbytečný průjezd celou plochou pěší zóny.
Změny v jednosměrkách i úplný zákaz vjezdu
Už bývalé vedení města si nechalo vypracovat studii s názvem Pěší zóna Olomouc. Na jejím základě se v centru například upraví dopravní značení a v některých jednosměrných ulicích se změní směr provozu.
Některé šířkově nevyhovující komunikace se město chystá úplně uzavřít. „Definitivní výběr těchto ulic ještě nemáme, naši odborníci vyhodnocují různé varianty na základě dat z dopravního průzkumu,“ řekl mluvčí olomouckého magistrátu Michal Folta. Jedním z důvodů změn jsou i stížnosti obyvatel, kteří žijí v centru.
Vjezdu aut mají zabránit výsuvné sloupky
Městská policie řeší neoprávněné vjezdy prakticky denně, týkají se Horního náměstí, ale i dalších míst. Pomoci by mohly fyzické zábrany, přes které by nebylo možné projet. „Systém by mohl automaticky vpouštět podle registrační značky vozidla, která mají povolen vjezd do pěší zóny. Systém by měl být napojen na dispečink městské policie i na vrátnici radnice“ dodal Folta. (Plánované umístění zábran je vyznačeno na mapě níže.)
Konkrétní technické řešení zábran však zatím vedení města nezná. „Předpokládám, že alespoň část nových opatření by mohla začít platit během příštího roku,“ řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS).