Řidičům se v úterý otvírá jižní obchvat Roudnice nad Labem. Tříkilometrová silnice se napojuje na příjezdovou cestu z dálnice D8, dopravu tak odvádí z památkové zóny města. Náklady na stavbu činily zhruba 435 milionů korun. Automobily vjedou na komunikaci poprvé v odpoledních hodinách. Na jižní část obchvatu Roudnice čekala čtyřicet let.
Řidičům se otvírá jižní obchvat Roudnice nad Labem. Hustota dopravy se sníží o třetinu
„Je to významný den. Věříme, že život ve městě se nyní začne měnit. Očekáváme, že intenzita dopravy klesne o zhruba 30 procent, zmizí problémy s praskajícími domy, hlučností, ubyde nákladních aut,“ řekl starosta František Padělek (Společně pro Roudnici n. L.).
Obchvat spojuje městské části Podlusky a Bezděkov. Projíždět centrem už nemusí motoristé, kteří najíždí na dálnici D8 od Štětí. Jižní komunikace navazuje na dvě další části obchvatu, které vznikly na přelomu 70. a 80. let minulého století.
Problémy s výkupy pozemků
Během záchranného výzkumu na trase silnice archeologové objevili hroby a artefakty ze starší doby bronzové a pozdní doby kamenné. Samotné práce začaly v červenci 2019 po zdlouhavém výkupu pozemků. „Výkup značně zkomplikoval přípravu. Nakonec jeden z radních ze svého zaplatil majitelce, která nechtěla prodat šest metrů čtverečních,“ uvedl starosta.
Stavbu platil Ústecký kraj, dotace Evropské unie činila 315 milionů korun, ze státního rozpočtu šlo na stavbu 18,5 milionu korun. Na trase se nacházejí čtyři kruhové křižovatky, čtyři mosty a dvě protihlukové stěny. Trasa dlouhá 3,5 kilometru vede jižní stranou od města na převážně zemědělských pozemcích.
Nová zeleň se v okolí silnice objeví na jaře
„(Silnice) vznikla na zelené louce, pro nás technicky to byla jednoduchá stavba,“ řekla mluvčí společnosti Eurovia CS, která dílo realizovala, Iveta Štočková. Vysadit zbývá stromy, keře, a také zasít trávu. Vše by mělo být podle mluvčí hotové na jaře.
Poslední část obchvatu z Podlusk na Vědomice s novým přemostěním Labe se v tuto chvíli připravuje. „Věřím, že na tuto poslední etapu nebudeme čekat dalších čtyřicet let,“ uvedl Padělek. Motoristé do té doby budou jezdit po 110 let starém mostě přes řeku.