Turistického průvodce To je Brno, který se dostal na trh minulou sobotu, se už prodalo 2000 kusů. Jde o dvě třetiny nákladu. Průvodce naštval starosty měst a obcí v okolí Brna, kterým se nelíbil ironický popis jejich sídel. Ten napsal sociolog Stanislav Biler.
Průvodce, který naštval okolí Brna, se prodalo už dva tisíce kusů
Od úterý se proto průvodce prodává se záložkou, kterou je nutné rozříznout, aby se čtenář dostal ke čtení kapitol o místech v okolí Brna. Biler totiž Kuřim charakterizoval jako specifickou variaci pracovního tábora, jehož dominantou je silniční průtah městem, Blansko je podle něj město, kde na člověka padne nicota, deprese a prázdnota a Rousínov je dle jeho názoru zajímavý pouze sídlem výrobce hracích automatů. To ale vyvolalo ostrou reakci starostů měst.
Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) a ředitelka TIC Jana Janulíková považují za problém pouze to, že je text nevyvážený na rozdíl od textů o Brnu a obsahuje pouze negativní věci, jinak ho hodnotí jako výborný. Podle sociologa Bilera by si však starostové neměli stěžovat na průvodce, ale raději se svým městem něco udělat, aby v nich skutečně něco zajímavého bylo.
Prodejnost 2000 kusů za týden, navíc u knihy regionálního charakteru, je podle zástupců turistického centra spíše výjimečným úkazem. „Navíc stále přibývají objednávky z e-shopu. Nyní zvažujeme dotisk,“ řekla mluvčí Turistického informačního centra města Brna (TIC) Gabriela Peringerová. Zvažují se také varianty, co do dotisku přidat. Jednou z možností je rozšíření textu o okolních obcích, aby byl vyváženější.
Průvodce se prodává za 119 korun. Náklady na jeho tvorbu byly 150 000 korun bez DPH a dalších 125 500 korun za tisk. „Jsou kalkulované tak, aby se při prodeji vrátily,“ řekla Peringerová.