Praha se státním podnikem Povodí Vltavy dokončily nová protipovodňová opatření v pražské Troji. Odlehčovací stoka se prodloužila pod dráhu vodních slalomářů a mimo jiné stavebníci opravili dno kanálu. Práce provedlo sdružení firem Čermák a Hrachovec a Metrostav DIZ. Projekty stály dohromady 135 milionů korun bez DPH, uvedli primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) a generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Povodí Vltavy dokončilo protipovodňová opatření v pražské Troji za 135 milionů korun
„Podařilo se postavit další etapu protipovodňové ochrany města. Jedná se spíše o stavby technického charakteru. Zároveň se podařilo našim slalomářům poskytnout lepší zázemí pro slalomový sport,“ poznamenal Hlubuček.
Stavebníci podle projektu Sweco Hydroprojekt prodloužili odlehčovací stoku z přepadu oddělovací komory Trojská pod umělou dráhou pro slalomáře a přesunuli výpust za slalomářskou dráhu, přičemž vybudovali téměř 252 metrů nové stokové sítě. Díky tomu podle náměstka už nehrozí pro sportovce hygienická a zdravotní rizika ze znečištěné vody.
Rekonstrukce se dočkala také levá dělicí zeď slalomové dráhy a dno umělého kanálu, do kterého byla nově nainstalována konstrukce s drážkami pro osazení překážek pro slalomáře. Životnost dráhy, která vznikla přestavbou vorové propusti z roku 1902 a dosud nebyla kompletně rekonstruována, se tak podle Kubaly prodloužila o desítky let.
Stavba opatření zrychlila po povodních v roce 2002
Stavba protipovodňových opatření v Troji trvala devět měsíců. Stavělo se od září 2021 do letošního května. Společnost Čermák a Hrachovec pracovala na prodloužení stoky a stabilizaci výpusti, což byl projekt pražského magistrátu. Stavba stála Prahu 108,8 milionu korun bez DPH. Metrostav DIZ rekonstruoval stěnu a dno umělého kanálu, což platilo Povodí Vltavy. Státní podnik za opravy zaplatil 26,4 milionu korun bez DPH.
Hlubuček označil protipovodňovou ochranu města za prioritu stávajícího vedení metropole. Do opatření, která mají chránit Prahu před záplavami, magistrát za poslední čtyři roky investoval zhruba půl miliardy korun, informoval Hlubuček.
Praha začala budovat protipovodňová opatření v 90. letech minulého století a jejich rozmach nastal po povodních v roce 2002. Teď vzniká nový bezpečnostní přeliv Hostivařské přehrady, protipovodňová ochrana se rozšiřuje třeba na pražské Zbraslavi u tamního zámku a loni se rekonstruoval protipovodňový uzávěr vltavského kanálu Čertovka.
Součástí protipovodňové ochrany hlavního města má být v budoucnu i opětovně vybudované slepé rameno Vltavy v lokalitě Rohanského ostrova nebo úpravy Císařského ostrova.