Odpůrci odsunu brněnského nádraží připravují nové referendum

Brno – Sdružení a politické strany, které odmítají zrušení brněnského hlavního nádraží a jeho přesun do oblasti Zvonařky, začaly chystat kampaň za nové referendum. O budoucnosti nádraží hlasovali Brňané již před deseti lety, kritici odsunu nádraží však neuspěli. Nyní jsou přesvědčeni, že se nálada ve městě změnila a proti přesunu je většina brněnské veřejnosti.

První krok k opakování referenda o poloze hlavního nádraží učiní v úterý zastupitelé ze Strany zelených, kteří navrhnou jeho vypsání. Zatím není jasné, kolik zastupitelů je podpoří. „Klub ČSSD o tomto tématu bude jednat v pondělí na svém zasedání,“ řekl primátor Roman Onderka (ČSSD). Pokud zelení neuspějí, jsou občanské inciativy, které se proti přesunu nádraží stavějí, připraveny začít sbírat podpisy pod petici za konání referenda. Seženou-li jich zhruba 20 tisíc, hlasování proběhne. Podle Občanské aliance Referendum 2014 by se mohlo konat na podzim souběžně s komunálními volbami.

Naději na úspěch spojují aktivisté především s mírnějšími podmínkami pro platnost referenda oproti situaci před deseti lety, kdy s podobným hlasováním neuspěli. Referendum nebylo platné, protože se zdaleka nepodařilo dosáhnout zákonem tehdy požadované 50procentní účasti. Dnes však stačí k platnosti referenda účast 35 procent voličů. V roce 2004 ovšem přišlo hlasovat o poloze nádraží pouze 25 procent Brňanů. Podle Jakuba Patočky z Masarykovy demokratické akademie by tentokrát mohl být zájem vyšší: „Většina brněnské veřejnosti je dlouhodobě proti přesunu a proti jednostrannému přístupu radnice.“ O referendum se zasazují také Děti Země a další sdružení, naopak mnozí aktivisté, kteří iniciovali původní hlasování, s jeho opakováním nesouhlasí.

Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země je přesvědčen, že tehdejší neúspěch souvisel i s tím, že město uspořádalo referendum týden před volbami. To se podle něj tentokrát nestane. Správní soudy opakovaně rozhodují ve prospěch konání referend souběžně s volbami, takže tehdejší úskok radnice by se dnes již nedal s úspěchem opakovat," poznamenal.

Referendum nebude o odsunutém nádraží

Jakub Patočka uvedl, že případné referendum se nebude týkat stavby nového nádraží, nýbrž výhradně budoucnosti toho starého. Mělo by mít dvě otázky, v první Brňané odpovědí, zda má město modernizovat současný železniční uzel u Nádražní ulice, ve druhé, zda má konkrétní řešení určit soustava otevřených návrhových soutěží.

Budova hlavního nádraží v Brně
Zdroj: ČT Brno/Bořivoj Hájek

Vedení města zatím připravuje zrušení starého hlavního nádraží. V říjnu Brno získalo územní rozhodnutí na stavbu nové stanice, spolu s níž má vzniknout celá nová čtvrť. Územní rozhodnutí ale není pravomocné, čelí hned čtyřem odvoláním (více zde). Náměstek primátora Robert Kotzian uvedl, že chce s kritiky odsunu nádraží z centra města diskutovat. „V diskusi jsme schopni řadu věcí řešit a je to podle mě to nejlepší, co můžeme udělat. Je to lepší než posílat odvolání. Otázkou však je, jestli se oni věcně bavit chtějí,“ podotkl. Zdůraznil přitom, že pokud stavba v dohledné době nezačne, už na ni nejspíš nikdy nedojde. Po roce 2020 totiž zřejmě na nové nádraží nebudou evropské peníze a bez nich nevznikne.

S novým referendem nesouhlasí někteří iniciátoři původního hlasování z koalice Nádraží v centru. Ti navrhli, aby se nádraží sice přesunulo, ale místo na Zvonařce zastavovaly vlaky poblíž současné stanice v oblasti Malé Ameriky. „Čekáme na dva roky připravované srovnání naší varianty centrální s variantou odsunutou, po které bude následovat odborná i politická debata a následné rozhodnutí zainteresovaných stran o finálním postoji k výsledku,“ upozornil mediální koordinátor koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík. Podle Patočky ale jakýkoliv výsledek studie nezaručuje to, že se jí politici budou skutečně řídit. „Jediná možnost, jak to definitivně rozlousknout, je lidové hlasování,“ míní Patočka.

Obě strany přicházejí s rozličnými argumenty. Odpůrci zrušení starého nádraží poukazují, že by se tak zhoršila dostupnost vlaků. Ty dnes zastavují na okraji centra pár minut chůze od Zelného trhu či náměstí Svobody a přímo před nádražím je velký terminál MHD. Naopak městské vedení, které odsun stanice prosazuje, nepovažuje popisované nevýhody za zásadní vzhledem k tomu, že u nádraží má vzniknout nová čtvrť, vznikne k němu tramvajová trať a navíc bude nové hlavní nádraží poblíž centrálního autobusového nádraží. Podle náměstka Kotziana také bude snazší napojit odsunuté nádraží na připravovanou vysokorychlostní trať.

Při letní výluce hlavního nádraží vlaky v Brně zastavovaly zhruba v místech, kde by mělo vzniknout nové nádraží
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 1 hhodinou

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 23 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
včera v 11:47

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...