Po nové estakádě v Přerově-Předmostí, která odvádí automobilovou dopravu z problematického podjezdu pod železniční tratí na výpadovce ve směru na Olomouc, už mohou jezdit automobily. Provozu ve městě ale estakáda uleví zatím jen částečně. Dopravu komplikuje stavba nedaleké okružní křižovatky a také nového průtahu u vlakového nádraží.
Nově otevřená estakáda v Přerově uleví dopravě ve městě zatím jen částečně
Stavba 1400 metrů dlouhého úseku trvala zhruba dva roky a stála 358 milionů korun. „Je pro Přerov velmi důležitá. Víme, jak složitá dopravní situace v tomto místě je,“ řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, podle kterého se efekt estakády naplno projeví až na podzim, kdy bude dokončena sousední okružní křižovatka u prodejny Lidl. „Myslím si ale, že už to dnešní zprovoznění přispěje ke zvýšení plynulosti dopravy v této oblasti Předmostí,“ podotkl Mátl.
Podle přerovského primátora Petra Měřínského (ANO) byla dopravní situace v Předmostí katastrofální. Na příjezdu od Olomouce i výjezdu z Přerova se každý den tvořily dlouhé kolony automobilů. „Pro nás je tato stavba nadějí na to, že se dopravní situace v Přerově výrazným způsobem zlepšuje,“ uvedl Měřínský, podle kterého bude estakáda dominantou této části Přerova. „Skutečnou úlevu dopravní situaci v Přerově přinese až dokončení dálnice,“ upozornil primátor.
Stavba úseku dálnice u Přerova musí začít na podzim
Stavba posledního úseku D1, která z Přerova odvede značnou část automobilů, musí začít nejpozději letos na podzim, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Ředitelství silnic a dálnic na začátku ledna zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku dálnice D1. Zároveň požádalo o vydání stavebního povolení.
Příprava stavby bude podle Mátla ještě velmi složitá. „Dá se očekávat žaloba proti změně územního rozhodnutí, která nabyla právní moci. My očekáváme, že v průběhu letních měsíců bychom mohli dostat stavební povolení, proti tomu bude samozřejmě zase podán rozklad. To jsou komplikace, které nás čekají. Každopádně věříme, že nejpozději začátkem příštího roku, příští stavební sezony, budeme schopni dálnici D1 zahájit. Doba výstavby se předpokládá zhruba tři roky,“ podotkl Mátl.
Poslední úsek ještě nemá stavební povolení
Poslední úsek D1 u Přerova by tak mohl být dokončen v roce 2025. „Samozřejmě procesy, kterými procházíme, jsou velmi komplikované a situace se ještě může zkomplikovat,“ upozornil Mátl, podle kterého ŘSD potřebuje získat stavební povolení do podzimu. Pokud by například soud poté stavební povolení zrušil, tak by se celý proces EIA musel zopakovat.
Dopravu v Přerově od soboty komplikuje stavba více než 800 metrů dlouhého průtahu, který má usnadnit průjezd automobilů nyní složitým úsekem v průmyslové oblasti u vlakového nádraží. Kvůli této dopravní stavbě platí částečná uzavírka Tovární ulice a části několika okolních ulic. S dopravním omezením musí řidiči v okolí vlakového a autobusového nádraží počítat do 30. srpna.
První etapa průtahu, pro který se v Přerově vžil název průpich, se soustředí na oblast kolem Tovární ulice. Druhá etapa se příští rok přesune na Velké Novosady. Stavba průtahu má být hotova příští rok na přelomu léta a podzimu. Dopravní stavba má bez započtení DPH stát celkem 189 milionů korun.