Na parkování v Praze dohlíží nová speciálně upravená auta. Moderní technologie umí najít i problém s dopravním značením nebo výtluk. Technologie vyjde město na padesát milionů ročně. Parkování v hlavním městě je dlouhodobý problém. Správa komunikací každý měsíc eviduje až sto tisíc podezření na přestupek.
Nová „smart“ auta hlídají parkování v ulicích Prahy. Umí najít dokonce i výtluky nebo poškozené značky
Nová auta, kterých má Praha celkem dvanáct, monitorují zóny placeného stání, ale také parkování po celém hlavním městě. Nová technologie dokáže poznat například parkování na přechodu pro chodce či na chodníku.
Technologie je vybavená takzvanými 3D kamerami, které snímají vzdálenost jednotlivých vozidel od nově upraveného auta. To znamená, že systém dokáže přesně určit, kde a jak jsou vozidla zaparkovaná.
Autům trasy určuje správce komunikace, tedy TSK Praha, který každý měsíc posílá plán. V případě modrých zoń platí dvojí potvrzení. To znamená, že auto kontrolující parkování musí úsek projet hned dvakrát během pěti minut.
„Do budoucna to chceme využít i na analýzu kvality silnic. Vědět, jestli se nám někde objevil nový výtluk, díra, a moci na to rychleji zareagovat a opravit. Naší ambicí není jenom trestat lidi za to, jak parkují,“ popsal náměstek ředitele TSK Praha Filip Hájek.
Problémy s parkováním jsou hlavně v centru metropole
Parkování je komplikované v celé Praze, nejvíc však v centru města. Lidé často při hledání parkovacího místa krouží okolím i desítky minut, nepomůže ani rezidentní karta. „Někdy to také jednou nebo dvakrát objedu, než najdu nějaké místo. Mohlo by to být lepší, ale docela to jde,“ řekla řidička Eva Stránská.
Porušování pravidel parkování je na denním pořádku. Podezření na přestupek kvůli špatně odstavenému vozidlu má správce komunikací v Praze téměř sto tisíc měsíčně.