V Pardubickém kraji začala stavba dalšího úseku dálnice D35. Trasa dlouhá téměř dvanáct kilometrů vznikne mezi Janovem a Opatovcem na Svitavsku. Náklady budou 2,54 miliardy korun. Na dokončení má stavební firma dva a půl roku. Informoval o tom šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Na Svitavsku mezi Janovem a Opatovcem začala stavba dalšího úseku D35
Úsek bude dlouhý 11,8 kilometru se sedmi mosty na dálnici, čtyřmi nad ní. Vznikne nový železniční most na koridoru Česká Třebová – Brno. Dálnice povede v blízkosti silnice I/35. Motoristé budou jezdit přes dvě mimoúrovňové křižovatky, vzniknou dva ekodukty pro migraci zvířat. Bude také nutné přeložit množství úseků větších a menších silnic a polních cest.
Kvůli odhlučnění dělníci postaví šest protihlukových stěn v délce 4,5 kilometru. „Je to velká stavba, tři čtvrtě milionu kubíků zeminy k přemístění, Běžně se staví šest kilometrů silnice, dvanáct kilometrů už je náročná stavba,“ řekl ředitel stavební firmy MI Roads Zdeněk Ludvík. Na stavbu má firma dva a půl roku. „Uděláme všechno, abychom splnili termín,“ dodal Ludvík.
„Příprava úseku netrvala extrémně dlouho, jak se někde stává. Prakticky za osm let se nám podařilo dálnici připravit. Patřilo to relativně k té rychlejší přípravě dálniční sítě v České republice,“ uvedl Mátl.
Do konce roku 2029
V Pardubickém kraji je v provozu více než třicet kilometrů dálnice D35. Naposledy se loni 22. prosince otevřel úsek z Časů do Ostrova na Chrudimsku, který měří 14,7 kilometru. Připravují se další části od Ostrova kolem Vysokého Mýta, Litomyšle a Moravské Třebové až do Mohelnice na Olomoucku. Části Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice by se měly stavět formou PPP projektů, tedy se zapojením soukromého investora.
Cílem je dokončit dálnici D35 v Pardubickém kraji do konce roku 2029, aby se po celém úseku už jezdilo. Komplikace mohou podle Mátla nastat v zapojení soukromého sektoru, věří, že i tato investiční varianta se podaří.
D35 má vést v úseku Jičín – Hradec Králové – Olomouc – Lipník nad Bečvou. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. „D35 už není popelkou mezi dálnicemi. Během následujících tří sezon máme v plánu zahájit všechny zbývající úseky dálnice, která bude sloužit po svém dokončení jako alternativní kapacitní spojení západu a východu České republiky, což významně odlehčí zejména přetížené dálnic D1,“ míní ministr dopravy Martin Kupka (ODS).