Stavební firma Hochtief ve čtvrtek zahájila práce na stabilizaci mostu nad stanicí metra Vltavská, který bylo nutné kvůli havarijnímu stavu v noci z úterý na středu uzavřít. Společnost odpoledne obdržela projekt stavby od firmy Pontex, poté její pracovníci staveniště oplotili a začali na místo přivážet beton, z něhož vytvoří podkladovou desku pro ocelové podpěry, uvedl mluvčí Hochtiefu Michal Talián. Most je uzavřen pro auta v úseku z centra, v důsledku výluky nejezdí na Vltavské tramvaje.
Most na Vltavské nyní dostává provizorní oporu. Zhruba za týden by ho mohli otevřít
Technická správa komunikací (TSK) ve středu podepsala s firmou Hochtief smlouvu na podepření mostu, poté stavební firma převzala staveniště a společnost Pontex začala pracovat na projektu.
Jako první krok pracovníci oplotili staveniště a odpoledne začali přivážet beton. Bude sloužit k vybetonování monolitové podkladové desky pod mostem, na kterou se v pátek dovezou panely.
Na ty se poté osadí čtyři ocelové podpěry, které konstrukci stabilizují. „Každá z těchto čtyř nohou se bude skládat ze čtyř ocelových stojek,“ uvedl Talián. Dodal, že práce zatím jdou podle plánu.
Na zhoršení stavu mostu v úterý v podvečer upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede.
Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu podle TSK zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví.
Podle mluvčího Taliána je informace TSK, že by práce mohly být hotové zhruba za týden, reálná. Řešení podle něj není nijak technicky či stavebně složité, náročná je spíše rychlost, kterou musela firma stavbu připravit, sehnat materiál a podobně.
„Myslím ale, že pokud nedojde k žádnému zásadnímu zádrhelu, tak by ten týden asi měl být odpovídající,“ řekl Talián. Dodal, že na každé stavbě se nicméně může přihodit něco, co harmonogram změní.
TSK ve středu uvedla, že plánuje most z důvodu rozsahu poškození zbourat, protože je to ekonomicky výhodnější než oprava, která už do dokonalého stavu ani nemusí být možná. Zbourá se i paralelní most, po kterém jezdí auta ve směru do centra. TSK nyní vypíše zakázku na projektanta, bourání a stavba jsou nicméně reálné až v řádu let.
Přes Hlávkův most, na který poškozená konstrukce navazuje, přejelo podle ročenky TSK za rok 2017 v obou směrech 70 800 aut denně. Z nich Argentinskou ulicí projíždělo každodenně 44 800 vozů a po nábřeží 20 500. Zbylých 5500 aut pak projíždělo Bubenskou ulicí.
Problémových mostů je v Praze několik
Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě. TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou ve špatném stavu. Připravuje se rovněž diagnostika Lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi.
Ve špatném stavu je také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most a řada dalších mostních konstrukcí.