Most v pražských Holešovicích u stanice metra Vltavská, který je od půlnoci kvůli havarijnímu stavu uzavřen, bude nutné zbourat. Uvedla to mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Zároveň správa zbourá i souběžný most v opačném směru v Bubenské ulici. Do té doby ale bude most v provozu, TSK jej ale musí nejprve nechat podepřít. To potrvá do příštího týdne.
Most na Vltavské v Praze se musí zbourat, oprava už prý není možná
Správa komunikací už vybrala firmu, která během středečního odpoledne převezme prostor pod mostem a měla by ihned začít pracovat na jeho otevření, aby se mohl otevřít pro dopravu. Zároveň začne vznikat projekt zbourání současných a stavbu nových mostů, což ale nějakou dobu potrvá.
Na zhoršení stavu mostu u stanice metra Vltavská v úterý v podvečer upozornila technickou správu společnost, která dělala diagnostiku mostu. TSK poté z bezpečnostních důvodů uzavřela část Bubenské ulice navazující na magistrálu ve směru z centra na výstaviště, která po mostě vede. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Stav mostu je totiž nejhorší právě nad kolejemi.
„Trhliny jsme po dobu 25 dní monitorovali. Spára v trhlině se rozšířila o čtyři milimetry,“ přiblížila mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy Barbora Lišková. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostu i pod ním obnoví.
Jako most v Janově? Podle experta jsou rampy podobné spíše Barrandovskému mostu
Definitivním řešením bude podle TSK oba mosty zbourat, protože jejich úplná oprava už není možná. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. „Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v Janově nebo Trojská lávka,“ uvedla mluvčí s odkazem na dva mosty, které se v posledním roce zřítily. Lávka v pražské Troji spadla loni v prosinci, zranili se při tom čtyři lidé. Dálniční most v italském Janově se zřítil v srpnu, tragédie si vyžádala desítky obětí.
Podobnost ramp na Vltavské s těmito mosty však zpochybnil statik Václav Losík. „Nejedná se o podobnou konstrukci jako u Trojské lávky. Konstrukce se výrazně odlišuje, na Vltavské se jedná o ohýbané předpjaté nosníky. Na Trojské lávce se jedná o takzvaný předpjatý pás. To je druh lanové konstrukce, která je ztužena vloženými segmenty mostovky, které jsou předpjaty, a tak je zvýšena tuhost,“ srovnal.
Konstrukci podobnou mostům nad Vltavskou má podle něj spíše řada jiných dálničních a kapacitních silničních mostů – Radotínský a Barrandovský most nebo zakončení Vysočanské radiály.
Zbourání a stavba nového mostu je v tomto případě podle TSK výhodnější i z ekonomického pohledu. Barbora Lišková dodala, že stabilizace mostu, kterou nyní TSK nechá udělat, poslouží i při bourání stavby, kterou díky ní bude možné provádět po částech. TSK nyní vypíše zakázku na projektanta nové stavby, zatím se nedá přesně říci, kdy by se mohlo začít bourat. TSK připravuje také projekt celkové opravy navazujícího Hlávkova mostu.
Tramvaje jezdí po jiných trasách
Po dobu uzavření mostu jedou tramvaje po objízdných trasách. Linky 1 a 25 jsou v úseku Strossmayerovo náměstí – Maniny odkloněny přes zastávky Výstaviště Holešovice, Nádraží Holešovice a Ortenovo náměstí.
Linka 12 je ve směru z centra vedena ze zastávky Strossmayerovo náměstí přes Veletržní palác, Výstaviště Holešovice, Nádraží Holešovice, Ortenovo náměstí a Maniny na Palmovku, kde je ukončena.
Linka 14 je v úseku Bílá labuť – Palmovka odkloněna přes zastávky Florenc a Křižíkova. Dopravní podnik nezavedl žádnou náhradní dopravu.
Současné vedení města mlčí
Další problém s přemostěním v Praze se objevil krátce po volbách, kdy staré vedení města již jen čeká, až se dohodne nová koalice, která je vystřídá. A politici, které již brzy čeká výslužba, mlčí. Na žádosti ČT o vyjádření nereagovala primátorka Adriana Krnáčová (ANO) ani její náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Zástupci stran, které se domlouvají na nové koalici, pak dávají najevo, že se podle nich ve městě leccos zanedbalo. „Zásadní je prevence toho, aby se tyto události vůbec nestávaly,“ zdůraznil volební lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib. Jan Čižinský, který do voleb vedl uskupení Praha sobě a zároveň je starostou Prahy 7, na jejímž území dotčený most stojí, pak chce „vytvořit pro každou stavbu plán údržby“. Jiří Pospíšil (TOP 09) se pak domnívá, že město „bezpochyby potřebuje krizový management“.
Problémových mostů je v Praze hodně
Přemostění u stanice Vltavská je jen jedním z řady problematických pražských mostů. TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou oba ve špatném stavu. Připravuje se rovněž diagnostika lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi.
Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších. Plánuje se také rekonstrukce Barrandovského mostu, který je nejvytíženějším místem české silniční a dálniční sítě.
Problémy se týkají i některých železničních mostů. Negrelliho viadukt prochází rozsáhlou opravou, která však nabírá zpoždění. Most je totiž v horším stavu, než se čekalo. Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem navrhuje správa železnic rovnou zbourat. Lávky pro pěší, které na něm jsou zavěšeny, se loni v prosinci kvůli havarijnímu stavu uzavřely. Jedna z nich se po rekonstrukci otevřela minulý týden.