Most Legií, který v hlavním městě spojuje Národní divadlo a Újezd, projde rozsáhlou rekonstrukcí. Ta má začít za dva roky a bude znamenat velké omezení dopravy. Po mostě totiž jezdí jak tramvaje, tak auta. Nejdřív se ale musí zjistit, v jakém stavu se most nachází. V těchto dnech proto začal stavebně historický průzkum. Řidiči i cestující se tak musí připravit na dopravní omezení už letos na podzim.
Most Legií v Praze čeká rekonstrukce, řidiči se musí obrnit trpělivostí
Dělníci zatím zkoumají most zespodu, vzorky odebírají ze žulového zdiva. Stejně tak se budou odebírat vzorky z boku mostu, který je pro změnu pískovcový. A také z jeho povrchu, který pokrývá zase asfalt.
Odborníci se tak snaží zjistit, co přesně je uvnitř mostu a jak se bude rekonstruovat. Od roku 1919, kdy kamenný most Legií nahradil dřívější řetězový most císaře Františka I., totiž jeho stav nikdo takto důkladně nekontroloval.
Už teď je most ve špatném stavu, průsaky skrz zdivo ukazují, že nefunguje izolace. „Je to jako v nějaké dolomitické jeskyni – stejný princip. Voda prostě bere vápno a vytváří se bílé skvrny a krápníky,“ vysvětluje Václav Hvízdal z firmy Pontex.
V listopadu se most zavře i pro tramvaje
Ve druhé polovině roku zasáhnou průzkumné práce i do dopravy na povrchu. První dvě uzavírky se budou týkat jen automobilové dopravy, v listopadu se ale most na osm dní uzavře jak pro auta, tak pro tramvaje.
Ještě větší dopravní komplikace pak bude znamenat samotná rekonstrukce mostu, která by měla začít nejdřív v roce 2020 a vyjde na stovky milionů korun. „Počítáme buď s částečným, nebo celým uzavřením mostu, protože se musí provést kompletní sanace celého mostu včetně násypu, který je v mostě,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.