Ocelový železniční most, který leží na trati ze Smíchova na hlavní nádraží, možná čeká demolice. Je ve špatném stavu a podle Správy železniční dopravní cesty se ho už nevyplatí opravit, píše deník MF Dnes. Památkově chráněný most z roku 1901 by měla nahradit kopie, oproti dřívějšku se ani nepočítá s vyšší kapacitou. Most je kulturní památkou, ze které by před demolicí musela být sejmuta památková ochrana. Tuto možnost dosud s Národním památkovým ústavem (NPÚ) SŽDC nekonzultovala.
Unikátnímu železničnímu mostu v Praze hrozí zbourání. Je neopravitelný, tvrdí správa tratí
„Stávající ocelová konstrukce je v podstatě neopravitelná k výhledovému provozování železniční dopravy. Prověřujeme variantu výměny stávající konstrukce za novou. Tvarově by byla co nejbližší té stávající a zachoval by se tak původní historický ráz,“ řekla deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.
Správa si nechala vypracovat studii, která měla říct, co se s mostem dá dělat – zda ho rekonstruovat, nebo nahradit novým. Průzkum však zjistil, že při opravě by se musely nahradit nejméně dvě třetiny konstrukce mostu a jeho životnost by se tím prodloužila jen o 30 let.
Aby však správa mohla most zbourat, musela by nejdříve nechat zrušit jeho památkovou ochranu. To by muselo schválit ministerstvo kultury, vyjádřit by se měli i magistrátní a státní památkáři. Takzvané sejmutí památkové ochrany je podle nich ale vždy až posledním možným řešením.
Na mostu se nyní opravují postranní lávky pro pěší a cyklisty, které byly v havarijním stavu. Město je nechalo uzavřít loni v prosinci poté, co se zřítila lávka v Troji. První z lávek na železničním mostě by se měla otevřít v září, druhá až příští rok. Oprava vyjde na zhruba 50 milionů korun.
V plánu byla i stavba „dvojčete“ mostu
Most z roku 1901 leží na trati mezi hlavním nádražím a Smíchovem a patří k nejvytíženějším místům na české železnici. Po celou dobu funguje bez větších oprav. Od roku 2004 je soubor mostů na celém úseku kulturní památkou.
Správa železnic před několika lety plánovala, že by na stávajícím mostě zůstala po rekonstrukci jen jedna ze dvou kolejí. Vedle by pak vyrostl most nový, avšak stejně vypadající, na němž by byly další dvě koleje. Starý most by se také o metr zvedl kvůli tramvajové trati na nábřeží. Tuto variantu podpořili i památkáři, odmítli však stavbu nové železniční zastávky na Výtoni.
Ještě v roce 2015 se SŽDC a Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) shodly, že most je plně vytížený a je nutné jej rozšířit. Nyní ale správa železnic s přidáním třetí koleje nepočítá. Dvoukolejná varianta je podle ní rychleji projednatelná a realizovatelná. S tím však nesouhlasí IPR, který počítá s větším zapojením železnice do městské dopravy.
Rekonstrukce trati mezi hlavním nádražím a Smíchovem se neustále odkládá, přestože na ní provoz často komplikují závady a vyčerpána je i kapacita trati. V současnosti se počítá se začátkem oprav v roce 2023.