Praha vyřešila ty nejhorší mosty: lávka na Výtoni je opravená, v Nových Butovicích vzniká náhrada

Praha se postupně zbavuje největších problémů se svými mosty. Jedná se o stavby, které pražská Technická správa komunikací (TSK) v lednu vyhodnotila jako nejkritičtější a zařadila je do sedmé kategorie. Most pro pěší a cyklisty v Nových Butovicích se otevře do konce letošního roku. Už ve čtvrtek se znovu otevřela jižní lávka na železničním mostu z Výtoně na Smíchov.

Video Praha otevřela lávku pro pěší u železničního mostu na Výtoni, ale jen z jedné strany
video

Praha otevřela jednu z lávek pro pěší na železničním mostě

Butovický most pro pěší a cyklisty, který byl podle Technické správy komunikací v kritickém stavu, už byl odstraněn. Na stejném místě teď roste nový most. Dělníci by ho měli dokončit maximálně do konce roku. „Je téměř hotový,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Most stojící přímo u stanice metra Nové Butovice v ulici Na Zlatě nesloužil jenom chodcům a cyklistům. Zastřešoval také parkoviště, které bude obnoveno nejspíš příští rok na jaře. „Pokud bude mírná zima, bude se stavět dál a parkoviště bude dokončeno dřív. Jinak je ale v plánu dostavět ho na jaře,“ sdělila Lišková.

Lávka na Výtoni byla zavřená deset měsíců

Už ve čtvrtek TSK otevřela jižní lávku na železničním mostě. Oprava vyšla na zhruba 10 milionů korun. Chodci tak mohou z Výtoně na Smíchov po deseti měsících přejít pěšky.

Zároveň však není jasný další osud celého mostu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ho chce z větší části zdemolovat a postavit kopii. Důvodem je koroze ocelové konstrukce. Stavba je ale památkou a před zbouráním by se musela památková ochrana zrušit.

„Opravili jsme jednu lávku a řekli jsme SŽDC, aby se vyjádřilo, zda v budoucích měsících nebo letech plánuje opravu mostu, nebo náhradu novým mostem. Diskuze jsou ale velmi teoretické, proto jsme se rozhodli, že lávky, které patří Praze, opravíme,“ uvedl ve čtvrtek náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Vedení města navrhne, aby Praha opravila bez ohledu na rozhodnutí SŽDC také severní lávku. 

Rekonstrukcí jižní lávky na železničním místě a stavbou nového mostu v Nových Butovicích tak Praha vyřešila dva mosty, které TSK zařadila do sedmé, tedy nejkritičtější kategorie. Oprava teď postupně čeká také mosty z šesté a páté kategorie. Mezi nimi jsou daleko větší projekty, třeba mosty Libeňský nebo Hlávkův. Rozhodování o nich radnici teprve čeká.

Problémy se stavem mostů řeší Praha dlouhodobě. Na začátku loňského prosince dokonce spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé.