Modré parkovací zóny jsou už zavedeny v celém širším centru Prahy. Naposledy se tyto zóny placeného stání objevily na Praze 5 a 6. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) sice stále zní jejich kritika, ale zaznamenal již i volání po dalším rozšíření zón. Nic to nemění na tom, že Praze chybějí kapacitní parkoviště P+R, jejichž stavba by přitom se zaváděním zón měla jít ruku v ruce. Petr Dolínek byl hostem Hyde Parku ČT24 v rámci pořadu 90' ČT24. Na otázky diváků odpovídal také na chatu.
Modrých zón v Praze přibývá, nevzniklo však žádné záchytné parkoviště
Zavádění zón placeného stání s sebou pravidelně přináší kritiku na adresu radnic. Jinak tomu není ani teď, kdy od 24. srpna vznikly parkovací zóny na území Prahy 5, 6 a v dosud nezpoplatněné části Prahy 3. Pokud chtějí řidiči zaparkovat kdekoli v modré zóně, musí být rezidenty dané městské části, musí si nechat zanést registrační značku v systému na úřadě a zaplatit 1200 korun.
Že si lidé stěžují, nezastírá ani Petr Dolínek, který má v městské radě na starosti dopravu. Kritiku však částečně odmítá. Zdůraznil, že zóny v Praze 5, 6 a od října také Praze 8 město zavedlo „podle přání starostů a obyvatel městských částí“. Dodal, že se parkovací systém bude v příštích letech dále vyvíjet. Nejprve se sjednotí podoba placení v nově zavedených zónách s těmi, které fungovaly již dříve (v Praze 1, 2, 7 a části Prahy 3). „Čas během sjednocování systému chci věnovat tomu, abychom se bavili o podobě zóny od 1. 1. 2019. Tam si můžeme říkat, jestli to má být striktně po městských částech, nebo jak k tomu přistupovat,“ podotkl Petr Dolínek.
Advokát Ondřej Pecák se ovšem chce pokusit o to, aby náměstek Dolínek neměl o čem diskutovat. Připravuje totiž proti zónám žalobu. Tvrdí, že „je všechno špatně“. „Pozitivum, které by měly zóny snad přinést, je tak v absolutním rozporu s tím, co ve skutečnosti napáchaly, že dle mého názoru postrádají zákonný podklad,“ řekl.
Kritik parkovacích zón odkazuje na příběhy lidí, kteří mu píší a zpoplatnění parkování považují za nespravedlivé. „Jsou to problémy finančního rázu, že živnostník částku, kterou by měl zaplatit, nevydělá za dva měsíce,“ nastínil.
Petru Dolínkovi ale v posledních dnech začaly kromě stížnosti chodit i e-maily s docela opačným vyzněním. „Nepíší ‚zrušte zóny ve vedlejší ulici', ale ‚zaveďte je i u nás'. Šli se podívat do těch ulic, které dříve byly plné aut se značkami s S, U nebo A z jiných městských částí. Teď vidí, že se v těch ulicích dá normálně pohybovat,“ upozornil náměstek.
- Modrá parkovací zóna
- Zóna dlouhodobého parkování pro rezidenty městské části, případně pro vozy společností majících sídlo v této oblasti. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Ostatní motoristé mohou v nových modrých zónách parkovat po zaplacení přes on-line aplikaci maximálně tři hodiny.
- Smíšené (fialové) zóny
- Zde je situace podobná jako v modrých zónách, objeví se tam ale také automaty. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Navíc bude možné po zaplacení parkovného nechat auto na místě až 24 hodin.
- Oranžová parkovací zóna
- Je určena pro krátkodobé parkování. Maximální povolená doba parkování je tři hodiny. Od 20:00 do 8:00 je zde parkování bezplatné.
- Zelená parkovací zóna
- Nejde o zónu v pravém slova smyslu, v nové koncepci již není mezi zóny zařazená. Přesto pod zelené označení spadají například záchytná parkoviště P+R („zaparkuj a jeď“) v okrajových částech Prahy v těsné blízkosti veřejné dopravy nebo místa pro krátkodobé zastavení K+R („polib a jeď“), která jsou u stanic metra a železnice.
Nové zóny jsou zde. A co záchytná parkoviště?
Když se v Praze začalo poprvé hovořit o zónách placeného stání, vládla myšlenka, že ruku v ruce s jejich zaváděním budou vznikat nová a hlavně velká P+R parkoviště pro ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo zábavou. Výsledek je však tristní. Stávající záchytná parkoviště jsou přeplněná, což souvisí i s jejich velmi nízkou kapacitou, a nová nevznikají. Marně na ně lidé čekali při loňském otevření nového úseku metra v západní části města i letos při zavedení zón.
Podle Petra Dolínka ale není kde stavět. „Praha 6 patří z pohledu developingu a výstavby bydlení mezi nejatraktivnější oblasti v celé ČR. Díky tomu si každý chrání pozemky,“ poukázal. Parkoviště P+R však chybějí i jinde. Například na Jižním Městě podle Dolínka dosud nevznikla chystaná parkoviště kvůli sporům s místní radnicí.
Současně však náměstek primátorky a radní pro dopravu věří, že na některých místech přece jen nová a kapacitní P+R vzniknou. Jedno by mohlo být na Vypichu, kde se stát zbavuje nepotřebného pozemku a mohl by ho prodat městu. Další vhodná lokalita je v Tobrucké ulici, kde již parkoviště je, ale je prázdné.
Parkování od 1200 korun
Za parkovací karty pro svůj první vůz musí obyvatelé zaplatit 1200 korun, pokud ale budou chtít parkovat pouze v okolí svého bydliště, bude to 600 korun. Jakmile bude chtít řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12 000 Kč za rok. Podnikatelé zaplatí 36 000 korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun.
V ulicích jezdí speciální auta s kamerami, které značky snímají. Pokud řidič zaparkuje v zóně neoprávněně, elektronický systém ze speciálního vozidla odešle nasnímané prohřešky na magistrát, úředníci následně záznamy vyhodnotí a případně rozešlou pokuty. Pokud je řidič přistižen na místě, zaplatí pokutu od 400 až do 2000 korun.
Jedno auto zaznamená 20 tisíc značek denně
Speciální vozidlo s kamerami kontrolující auta v nově zavedených zónách v Praze 5 a 6 zvládne denně zaznamenat 20 tisíc registračních značek. Uvedl to magistrát. Po Praze jezdí čtyři taková auta, registrační značku vozu bez oprávnění odešlou elektronicky městské policii, která ji následně postoupí magistrátu. Úřad pak zahájí správní řízení.
„Vyhodnocení zavedených zón včetně údajů o počtu zkontrolovaných vozidel a vozidel bez platného povolení plánujeme asi měsíc po spuštění. Měsíční lhůta je daná i správním řízením,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Od 1. října mají zóny platit i na Praze 8.
Se systémem auto komunikuje on-line. Z mobilního monitoringu dostane městská policie pouze značky vozů, které neměly oprávnění. „Tato data se v datových balíčcích vždy jedenkrát za 24 hodin exportují městské policii, ta s nimi dále pracuje. Data se vyhodnotí, v případě odhalení přestupku je pak delikt oznámen správnímu orgánu,“ uvedl Hofman.
Ve chvíli, kdy je zaznamenáno vozidlo, které stojí v zóně bez oprávnění, doručí úřad provozovateli vozidla výzvu k uhrazení určené částky.