Modrých zón v Praze přibývá, nevzniklo však žádné záchytné parkoviště

Modré parkovací zóny jsou už zavedeny v celém širším centru Prahy. Naposledy se tyto zóny placeného stání objevily na Praze 5 a 6. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) sice stále zní jejich kritika, ale zaznamenal již i volání po dalším rozšíření zón. Nic to nemění na tom, že Praze chybějí kapacitní parkoviště P+R, jejichž stavba by přitom se zaváděním zón měla jít ruku v ruce. Petr Dolínek byl hostem Hyde Parku ČT24 v rámci pořadu 90' ČT24.  Na otázky diváků odpovídal také na chatu.

Zavádění zón placeného stání s sebou pravidelně přináší kritiku na adresu radnic. Jinak tomu není ani teď, kdy od 24. srpna vznikly parkovací zóny na území Prahy 5, 6 a v dosud nezpoplatněné části Prahy 3. Pokud chtějí řidiči zaparkovat kdekoli v modré zóně, musí být rezidenty dané městské části, musí si nechat zanést registrační značku v systému na úřadě a zaplatit 1200 korun.

Že si lidé stěžují, nezastírá ani Petr Dolínek, který má v městské radě na starosti dopravu. Kritiku však částečně odmítá. Zdůraznil, že zóny v Praze 5, 6 a od října také Praze 8 město zavedlo „podle přání starostů a obyvatel městských částí“. Dodal, že se parkovací systém bude v příštích letech dále vyvíjet. Nejprve se sjednotí podoba placení v nově zavedených zónách s těmi, které fungovaly již dříve (v Praze 1, 2, 7 a části Prahy 3). „Čas během sjednocování systému chci věnovat tomu, abychom se bavili o podobě zóny od 1. 1. 2019. Tam si můžeme říkat, jestli to má být striktně po městských částech, nebo jak k tomu přistupovat,“ podotkl Petr Dolínek.

Advokát Ondřej Pecák se ovšem chce pokusit o to, aby náměstek Dolínek neměl o čem diskutovat. Připravuje totiž proti zónám žalobu. Tvrdí, že „je všechno špatně“. „Pozitivum, které by měly zóny snad přinést, je tak v absolutním rozporu s tím, co ve skutečnosti napáchaly, že dle mého názoru postrádají zákonný podklad,“ řekl.

Kritik parkovacích zón odkazuje na příběhy lidí, kteří mu píší a zpoplatnění parkování považují za nespravedlivé. „Jsou to problémy finančního rázu, že živnostník částku, kterou by měl zaplatit, nevydělá za dva měsíce,“ nastínil.

53 minut
90' ČT24: Jak se parkuje na modrých zónách
Zdroj: ČT24

Petru Dolínkovi ale v posledních dnech začaly kromě stížnosti chodit i e-maily s docela opačným vyzněním. „Nepíší ‚zrušte zóny ve vedlejší ulici', ale ‚zaveďte je i u nás'. Šli se podívat do těch ulic, které dříve byly plné aut se značkami s S, U nebo A z jiných městských částí. Teď vidí, že se v těch ulicích dá normálně pohybovat,“ upozornil náměstek.

  • Modrá parkovací zóna
  • Zóna dlouhodobého parkování pro rezidenty městské části, případně pro vozy společností majících sídlo v této oblasti. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Ostatní motoristé mohou v nových modrých zónách parkovat po zaplacení přes on-line aplikaci maximálně tři hodiny.
  • Smíšené (fialové) zóny
  • Zde je situace podobná jako v modrých zónách, objeví se tam ale také automaty. Bez omezení zde mohou parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. Navíc bude možné po zaplacení parkovného nechat auto na místě až 24 hodin. 
  • Oranžová parkovací zóna
  • Je určena pro krátkodobé parkování. Maximální povolená doba parkování je tři hodiny. Od 20:00 do 8:00 je zde parkování bezplatné.
  • Zelená parkovací zóna
  • Nejde o zónu v pravém slova smyslu, v nové koncepci již není mezi zóny zařazená. Přesto pod zelené označení spadají například záchytná parkoviště P+R („zaparkuj a jeď“) v okrajových částech Prahy v těsné blízkosti veřejné dopravy nebo místa pro krátkodobé zastavení K+R („polib a jeď“), která jsou u stanic metra a železnice.

Nové zóny jsou zde. A co záchytná parkoviště?

Když se v Praze začalo poprvé hovořit o zónách placeného stání, vládla myšlenka, že ruku v ruce s jejich zaváděním budou vznikat nová a hlavně velká P+R parkoviště pro ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo zábavou. Výsledek je však tristní. Stávající záchytná parkoviště jsou přeplněná, což souvisí i s jejich velmi nízkou kapacitou, a nová nevznikají. Marně na ně lidé čekali při loňském otevření nového úseku metra v západní části města i letos při zavedení zón.

Podle Petra Dolínka ale není kde stavět. „Praha 6 patří z pohledu developingu a výstavby bydlení mezi nejatraktivnější oblasti v celé ČR. Díky tomu si každý chrání pozemky,“ poukázal. Parkoviště P+R však chybějí i jinde. Například na Jižním Městě podle Dolínka dosud nevznikla chystaná parkoviště kvůli sporům s místní radnicí.

Současně však náměstek primátorky a radní pro dopravu věří, že na některých místech přece jen nová a kapacitní P+R vzniknou. Jedno by mohlo být na Vypichu, kde se stát zbavuje nepotřebného pozemku a mohl by ho prodat městu. Další vhodná lokalita je v Tobrucké ulici, kde již parkoviště je, ale je prázdné.

Parkování od 1200 korun

Za parkovací karty pro svůj první vůz musí obyvatelé zaplatit 1200 korun, pokud ale budou chtít parkovat pouze v okolí svého bydliště, bude to 600 korun. Jakmile bude chtít řidič mít zaparkován i druhý vůz, zaplatí za něj 12 000 Kč za rok. Podnikatelé zaplatí 36 000 korun. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun.

V ulicích jezdí speciální auta s kamerami, které značky snímají. Pokud řidič zaparkuje v zóně neoprávněně, elektronický systém ze speciálního vozidla odešle nasnímané prohřešky na magistrát, úředníci následně záznamy vyhodnotí a případně rozešlou pokuty. Pokud je řidič přistižen na místě, zaplatí pokutu od 400 až do 2000 korun.

Místa, kde vzniknou modré zóny
Zdroj: ČT24

Jedno auto zaznamená 20 tisíc značek denně

Speciální vozidlo s kamerami kontrolující auta v nově zavedených zónách v Praze 5 a 6 zvládne denně zaznamenat 20 tisíc registračních značek. Uvedl to magistrát. Po Praze jezdí čtyři taková auta, registrační značku vozu bez oprávnění odešlou elektronicky městské policii, která ji následně postoupí magistrátu. Úřad pak zahájí správní řízení.

„Vyhodnocení zavedených zón včetně údajů o počtu zkontrolovaných vozidel a vozidel bez platného povolení plánujeme asi měsíc po spuštění. Měsíční lhůta je daná i správním řízením,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman. Od 1. října mají zóny platit i na Praze 8.

Se systémem auto komunikuje on-line. Z mobilního monitoringu dostane městská policie pouze značky vozů, které neměly oprávnění. „Tato data se v datových balíčcích vždy jedenkrát za 24 hodin exportují městské policii, ta s nimi dále pracuje. Data se vyhodnotí, v případě odhalení přestupku je pak delikt oznámen správnímu orgánu,“ uvedl Hofman.

Ve chvíli, kdy je zaznamenáno vozidlo, které stojí v zóně bez oprávnění, doručí úřad provozovateli vozidla výzvu k uhrazení určené částky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 35 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 10 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 10 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 11 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...