Rychlejší a pohodlnější cestování nabízí pasažérům opravený úsek tramvajové trati z centra Olomouce na sídliště Nová Ulice. Stavbaři rekonstruovali část vedoucí po Brněnské a Hraniční ulici, kde nyní mohou tramvaje po nových kolejích jezdit rychlostí až šedesát kilometrů za hodinu, to je o deset kilometrů rychleji než v ostatních částech města.
Modernizovaná trať umožňuje olomouckým tramvajím zrychlit
„Cestování po modernizované trati bude rychlejší a jízda plynulejší. Vliv má nová infrastruktura i na okolí stavby, a to díky nízké protihlukové cloně,“ řekl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) Jaroslav Michalík. V kolejišti byla vysázena rostlina rozchodník, která bude mít podle Michalíka příznivý dopad na klima této lokality.
Rekonstrukce trati začala loni v létě. „Nejnáročnější byl přesun stovek tun materiálu, počínaje odtěžováním neúnosných konstrukčních vrstev, přes návoz nových konstrukčních vrstev ze štěrkodrti až po realizaci nového tramvajového svršku,“ podotkl člen představenstva DPMO Petr Kocourek.
Modernizace tramvajové trati z centra města na Novou Ulici se zaměřila na dva úseky, které byly v původním stavu z druhé poloviny 80. let. Součástí projektu byla i rekonstrukce zastávek Wolkerova, Fakultní nemocnice a Nová Ulice. Podle původního harmonogramu měla oprava skončit v závěru loňského roku, nakonec se ale protáhla o necelé dva měsíce. Po dobu rekonstrukce jezdily na Novou Ulici místo tramvají autobusy.
„MHD se v Olomouci rozvíjí vysokým tempem. Nejenže díky dotačním prostředkům pravidelně obnovujeme vozový park, v letošním roce přebírá dopravní podnik také devět nových moderních tramvají a připravuje se nákup elektrobusů. Kromě toho průběžně opravujeme a modernizujeme tramvajové tratě,“ řekl primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Radnice chystá stavbu třetí etapy tramvajové trati na sídliště Nové Sady. Město už má územní studii na modernizaci tramvajové trati v ulicích Palackého, Litovelská a třída Míru. „V přípravě je studie rekonstrukce trati v Hodolanské ulici. Dopravní podnik rovněž řeší projekt na bezhotovostní platbu jízdného ve vozidlech,“ dodal primátorův náměstek Miloslav Tichý (ANO).
DPMO předloni v autobusech a tramvajích přepravil 56,491 milionu cestujících. Ve srovnání s rokem 2022 jich bylo o 3,6 milionu víc. Počet přepravených lidí ale ještě nedosáhl hodnot z let před pandemií. Například v roce 2019 DPMO evidoval 57 milionů cestujících. Na osmi tramvajových a čtyřiadvacet autobusových linkách olomoucké MHD jezdí zhruba sto padesát tramvají a autobusů. Stoprocentním akcionářem DPMO je město Olomouc.