Do Olomouce dorazila první z devíti nových tramvají, které mají zvýšit bezpečnost provozu ve městě. Vybavená je moderním systémem, který je schopný rozlišit překážku a případně i sám zastavit. Vozidla budou obsluhovat převážně linky 3 a 5. Na nich totiž není točna, a jsou tam tak potřeba oboustranné soupravy.
V Olomouci bude jezdit tramvaj s antikolizním systémem
Nová olomoucká tramvaj umí sama zastavit, pokud vyhodnotí, že by mohlo dojít ke kolizi. Tramvaj umí na nebezpečí upozornit i řidiče více než vteřinu před nehodou. „V případě hrozící kolize se ozve zvuk a zároveň se zobrazí varovná ikonka,“ popsal teamleader antikolizního systému Škoda digital Michal Mrázek.
„Používáme dosah sto metrů pro velké objekty typu jiná tramvaj, osobní nebo nákladní automobil. Na padesát metrů detekujeme člověka, dítě na čtyřicet osm metrů,“ řekl technický ředitel pro digitalizaci Škoda group Jan Hušák.
Novinka by měla zabránit i opakování neštěstí ze září roku 2023, kdy tramvaj na zastávce Výstaviště Flora usmrtila důchodkyni, která při vystupování spadla do kolejiště. „Ten nový vůz je vybaven kamerami pro snímání mrtvých úhlů a tam by v tom určitě pomohl,“ podotkl šéf představenstva olomouckého dopravního podniku Jaroslav Michalík.
Nové soupravy nahradí nejstarší typ tramvaje, u kterého k neštěstí došlo, zkonstruovaný v padesátých letech. První prototyp by měl vyjet do ostrého provozu v prvním únorovém týdnu, dalších osm ho doplní v průběhu roku.
Pro cestující pak bude jízda komfortnější díky vyhřívaným sedačkám nebo interiéru ošetřeného nanotechnologií proti zápachu a bakteriím. „Jsou zde například takové detaily jako USB port, nově také sčítací rámy ve všech dveřích. To je důležité z hlediska plánování a konstrukce jízdních řádů,“ popsal místopředseda představenstva dopravního podniku Pavel Zatloukal. Budou tak ihned vědět, které spoje jsou vytíženější, a budou moci reagovat změnou jízdního řádu nebo počtem nasazených vozidel.