Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) pořídil za 28 milionů korun novou tramvaj, která je vybavena moderními systémy zvyšujícími bezpečnost provozu i pohodlí cestujících. Do ulic města má vyjet už tento týden. „Oproti předchozím vozům je největší změnou pasivní antikolizní systém, který sleduje prostor v blízkosti vozidla a řidiče upozorní na možný střet s cyklistou, chodcem nebo jinou překážkou,“ sdělil předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.
Nová olomoucká tramvaj upozorní na překážky na trati. Dopravní podnik za ni zaplatil 28 milionů
Nová tramvaj EVO1/o pojme 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vůz je nízkopodlažní, má klimatizaci a umožňuje nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek. Tramvaj má sedm dveří, čtyři na pravé straně a tři na levé straně.
„Dále je vůz vybaven kamerovým systémem, který sleduje dění jak uvnitř, tak vně vozidla. Interiér je ošetřen speciálním nástřikem nanotechnologií pro odstranění zápachu a bakterií a okna jsou polepena ochranou folií proti vandalům,“ popsal nový vůz místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Na délku tramvaj měří 16,6 metru a její maximální provozní rychlost je padesát kilometrů za hodinu. Dopravní podnik za ni zaplatil 28 milionů korun bez DPH, 85 procent nákladů pokryla dotace z evropských fondů.
Antikolizní systém mají už i nové autobusy
Loni na podzim podnik nasadil do ostrého provozu první čtyři z deseti objednaných autobusů Solaris. I ty jsou vybaveny klimatizací, USB nabíječkami i antikolizním systémem. Celková výše smlouvy bez DPH je 72,3 milionu korun, zbývajících šest autobusů dodá výrobce do Olomouce ještě letos na jaře.
Olomoucký dopravce ročně přepraví zhruba 57 milionů cestujících. Na osmi tramvajových a 24 autobusových linkách jezdí 146 tramvají a autobusů. Stoprocentním akcionářem DPMO je město Olomouc.
Proč „jenom“ pasivní antikolizní systém?
Systém, který je v nové tramvaji, dokáže řidiče na překážku pouze upozornit, nikoli vůz zastavit. Podle mluvčí DPMO Anny Sýkorové nebyl v době, kdy dopravní podnik výběrové řízení vypisoval, což je asi před dvěma lety, aktivní antikolizní systém schválen Drážním úřadem.
Podle informací České televize však může mít aktivní antikolizní systém své mouchy. Hovoří se například o velké citlivosti, kdy systém vůz zastaví i v případě, kdy to není nutné. Aktivní antikolizní systém mají například vozidla ostravské MHD. Dopravní podnik Ostrava ale zatím tuto funkci pouze testuje. Do ostrého provozu ji nasadí až po jeho posouzení.