Ostravské tramvaje Stadler mají nový antikolizní systém. V případě nouze díky čidlům automaticky zabrzdí před překážkou místo řidiče. Jde o první takový systém v Česku. Celková smlouva o jeho instalaci stála dopravní podnik 24 milionů korun.
MHD v Ostravě bude bezpečnější, tramvaje Stadler samy zastaví před překážkou
Prvně čidla zablikají, pak zapípají a pokud řidič nereaguje, tak za něj i zabrzdí. „Na čele tramvaje je umístěný radar a za čelním sklem je umístěná kamera,“ popsal vedoucí odboru Kolejová vozidla ostravského dopravního podniku Petr Tomala.
Nový antikolizní systém ostravského dopravního podniku dokáže překážku na koleji detekovat až do vzdálenosti 80 metrů. Ať už jde o auto, chodce nebo jakoukoliv jinou překážku. Doposud bylo sledování kolejiště jen na řidiči.
„Systém upozorňuje téměř na jakoukoliv reálnou situaci. Že bude řidiči asistovat pro zvýšení jeho bystrosti, je už teď jasné. K některým nehodám by tak vůbec nemuselo docházet,“ uvedl generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys.
Podobný systém bude fungovat i v autobusech
Zatím bude antikolizní systém fungovat jen na dvou tramvajích linky číslo 8 z Poruby do centra města. Instalace prvních čidel na nich stála pět milionů korun. Vybavení ostatních tramvají by ale mělo stát jen půl milionu korun.
Dopravní podnik jej nainstaluje do všech 38 tramvají Stadler. Obdobný systém teď testuje i u autobusů. V těch ale půjde jen o systém asistenční. Řidiče bude tedy jen varovat a nebude za něj i brzdit jako ten antikolizní.