Stavba nové trati na okraji Olomouce zavře rušnou křižovatku. Zastaví se i tramvaje v centru

Stavba nové tramvajové trati z centra Olomouce na sídliště Nové Sady v pondělí výrazně zkomplikuje dopravu. Úplně se uzavře křižovatka ulic Schweitzerova, Zikova a Jeremiášova. Jinými trasami budou muset jezdit auta i autobusy MHD. V pondělí navíc začne i další omezení v dopravě. Kvůli napojení tramvajové trati a okolních ulic na nový most přes řeku Moravu se zastaví tramvaje na páteřní trati vedoucí centrem Olomouce. Výluka bude trvat až do ukončení prací na mostě, tedy do poloviny roku.

Podle mluvčího olomouckého magistrátu Michala Folty probíhá stavba nové tramvajové trati na jedno z nejlidnatějších sídlišť ve městě bez komplikací. „Není vyloučeno, že se ji podaří ukončit o něco dříve, než bylo plánováno. Dle základního harmonogramu má trvat do října 2022,“ připomněl mluvčí.

Stavba tramvajové trati začala začátkem loňského roku. Od té doby se už podařilo zbourat budovu v Rooseveltově ulici, která tramvajím stála v cestě. „Hotové je nové napojení ulice Trnkovy na Rooseveltovu, vznikla nová parkoviště v této lokalitě, stavebně je téměř hotová křižovatka Rooseveltova–Zikova, letos už komunikace na této křižovatce potřebuje jen dostat závěrečnou vrstvu,“ sdělil náměstek primátora Martin Major (ODS). 

(Modře je vyznačena už hotová trať, červeně nyní budovaný úsek a zeleně III. etapa, která v následujících letech dovede tramvaj až na okraj Slavonína.)

Hotové je už také náročné budování nového napojení kanalizačních sběračů, optické sítě, kabelovody a další práce na inženýrských sítích. Koleje jsou už položeny v ulicích Rooseveltova a Schweitzerova. 

Změny v dopravě na křižovatce mezi Novými Sady a Povelem

V pondělí se pro osobní i městskou hromadnou dopravu úplně uzavře křižovatka Schweitzerova–Zikova–Jeremiášova. Křižovatku, kterou nová trať protne, je třeba zrekonstruovat. Podle Folty i částečně změní tvar. 

„Dopravní obsluha ulice Jeremiášova bude probíhat přes ulice Janského a V Křovinách. V případě ulic Werichova a Rožňavská bude vedena od ulice Rooseveltova. Pro chodce zůstanou i v místě stavby zachovány spojovací trasy. Průjezd bude zajištěn i pro majitele garáží ve Schweitzerově ulici směrem k ulici Jižní. Objízdná trasa je vedena ulicemi Jižní a Slavonínská, Střední Novosadská, Rooseveltova a Velkomoravská,“ popsal Major. 

Objízdné trasy během uzavření křižovatky na Nových Sadech
Zdroj: Magistrát města Olomouce

Omezena bude i MHD. „Uzavírka komunikace ovlivní provoz autobusových linek 10, 16, 17, 28, 29, 50 a 51, které budou provozovány dle výlukových jízdních řádů. Některé zastávky těchto linek nebudou obsluhovány, a naopak budou obsluhovány náhradní zastávky. Podrobný popis trasy jednotlivých linek najdou cestující na webových stránkách DPMO nebo na letácích na zastávkových označnících,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová.

V centru opět bez tramvají

V pondělí dojde v Olomouci i k dalšímu omezení MHD, tentokrát v centru města. DPMO tam ukončí provoz tramvají. Tramvajová doprava v centru je omezena už dva roky, kdy začalo v rámci protipovodňových opatření bourání starého a stavba nového mostu přes řeku Moravu. Práce provádí státní podnik Povodí Moravy. 

Po dokončení opravy ulice 8. května, kterou měla v režii olomoucká radnice, zprovoznil DPMO alespoň část trati mezi Náměstím Hrdinů a vlakovým nádražím. Před nově budovaným mostem naproti budovy Vrchního soudu vznikla dočasná konečná zastávka, takzvaná úvrať. Nyní však bude nutné trať napojit na most, proto je třeba provoz tramvají dočasně ukončit.

Provizorní zakončení tramvají v centru Olomouce
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

„Stavební firma bude propojovat nový most s navazujícími komunikacemi na Masarykově třídě, u Vrchního soudu a také v ulicích Nábřeží a Blahoslavova. V případě těch vedlejších ulic bude napojení technologicky náročnější, protože nový most je vyšší než původní zbouraný,“ uvedl náměstek Major.

Tramvaje nepojedou půl roku, poté se zprovozní celá trať

V souvislosti s pracemi v okolí mostu nebudou tramvaje mezi centrem a hlavním nádražím jezdit až do úplného dokončení stavby na Masarykově třídě. Podle Folty se počítá s tím, že v plném rozsahu bude doprava obnovena v červenci letošního roku. 

„Tramvajová linka 3 bude vedena pouze v úseku Trnkova – Náměstí Hrdinů. V úseku bude zavedena náhradní autobusová doprava s označením X, která bude vedena v úseku Palackého – Žižkovo náměstí – Hlavní nádraží,“ sdělila Sýkorová. Zastávka U Bystřičky ale obsloužena nebude, protože autobus pojede oklikou po Jeremenkově, Pasteurově a Husově ulici. V souvislosti s omezením v centru dojde k úpravě jízdního řádu tramvajové linky 5.