V Olomouci začala stavba další části tramvajové trati na Nové Sady. Hotová bude příští rok na podzim

V Olomouci začala dlouho plánovaná stavba dalšího úseku tramvajové trati spojující centrum města s lidnatým sídlištěm Nové Sady. Nová část trati měří 1200 metrů a dovede tramvaje přes Zikovu do Schweitzerovy ulice. Po nové trati se třemi zastávkami se cestující poprvé svezou příští rok na podzim.

Tramvaj v Olomouci
Zdroj: ČTK Autor: Libor Teichmann

Stavební firma převzala staveniště a začala s přípravou zázemí na zelené ploše mezi ulicemi Rooseveltova a Zikova. Následovat bude kácení stromů a demolice starého domu v Rooseveltově ulici. Od dubna do července bude úplně uzavřena část Zikovy až k Werichově ulici.

Objízdné trasy jsou stanoveny tak, že na Rožňavskou, Werichovu a Trnkovu se ve směru od Velkomoravské pojede po Schweitzerově a Zikově. K prodejně Albert bude zachován příjezd autem přes parkoviště Penny Marketu.

„Stavbu trati považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ řekl primátor Miroslav Žbánek (ANO).

Vznikne i nové depo

Celkové náklady na stavbu této části tramvajové trati budou 469 milionů korun včetně DPH. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionu korun,“ uvedl primátorův náměstek Martin Major (ODS). Souběžně bude dopravní podnik stavět nové depo a servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici, což je podle primátora pro rozšíření tramvajové dopravy nezbytné.

Výběrové řízení na stavbu další části tramvajové trati na sídlišti Nové Sady v Olomouci vyhrála společnost TT Nové Sady – Povel II, kterou tvoří firmy OHL ŽS Brno a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Stavba zabere 20 měsíců, skončit by měla příští rok v říjnu.

Začít se mělo už loni na jaře 

Nový úsek se měl začít stavět už loni na jaře. Radnice ale projekt kvůli pandemii koronaviru a jejím dopadům na rozpočet města odložila.

První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Rooseveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů. Podle údajů Dopravního podniku města Olomouce jezdí po této nové trati tramvajemi přibližně dva miliony cestujících ročně.

Veškeré informace o postupu prací i o případných omezeních v organizaci dopravy, parkování a MHD najde veřejnost na speciální webové stránce tramvaj.olomouc.eu. Aktuální informace budou zveřejňovány také v místě stavby.