Stavba další části tramvajové trati v Olomouci začne v březnu. Město vybralo zhotovitele

V březnu by měla začít stavba další části tramvajové trati, která povede přes lidnaté sídliště Nové Sady. Výběrové řízení na zhotovitele vyhrála společnost TT Nové Sady –Povel II, kterou tvoří firmy OHL ŽS Brno a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc. Zakázka má hodnotu 469 milionů korun. Rada města už schválila uzavření smlouvy.

Tramvaje v Olomouci
Zdroj: ČTK Autor: Luděk Peřina

Tramvajová trať se měla začít stavět už loni na jaře. Radnice ale projekt kvůli pandemii koronaviru a jejím dopadům na rozpočet města odložila. Vypsání tendru radní schválili až v září. „Po zhotoviteli požadujeme, aby stavbu zvládnul za 20 měsíců v termínu od letošního března do října 2022,“ uvedl primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Do tendru se přihlásilo šest uchazečů. Všichni podle Majora splňovali požadovaná kritéria a výběrová komise zohlednila ekonomickou výhodnost jejich nabídek. Součástí zakázky je nejen výstavba další části tramvajové trati, ale i okolních komunikací, chodníků, cyklostezek, parkovacích stání, zastávek MHD, semaforů či pokládka inženýrských sítí. Navíc je třeba dovybavit i trakční měnírnu.

Vznikne i nové servisní středisko pro tramvaje

„Souběžně s naší investicí bude Dopravní podnik města Olomouce budovat nový odstav a servisní středisko pro tramvaje u hlavního vlakového nádraží. Bez toho by nám prakticky zkolabovala péče o vozový park dopravního podniku,“ řekl primátor Miroslav Žbánek (ANO). Dopravní podnik už chystá veřejnou zakázku. Tato stavba by měla začít letos v červnu nebo červenci, stavba potrvá 18 až 21 měsíců. Náklady na tento projekt by měly být zhruba 280 milionů korun.

První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů.

Koleje povedou až do Slavonína 

Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. Nový úsek dvoukolejné trati bude mít celkovou délku 1300 metrů. Dočasně konečnou zastávku bude mít druhá etapa tramvajové trati u křížení s Družební ulicí. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína.

Na novou část tramvajové trati získá město dotaci 346,6 milionu korun a dalších 297,4 milionu na výstavbu areálu pro odstavy tramvají.