Lanovka jako dočasné řešení. Definitivně chce magistrát spojit Dejvice s Bohnicemi tramvajemi přes nový most

Lanovka z Podbaby do Bohnic vznikne, a to jako provizorní spojení, které později vystřídá nová tramvajová trať. Plán na dopravní spojení obou čtvrtí schválila pražská rada. Lanová dráha by mohla začít jezdit za pět let, příprava tramvajové tratě bude složitější, bude potřeba postavit nový most přes Vltavu a také prorazit tunel na pravém břehu, kterým tramvaje vystoupají do Bohnic. Hotová proto trať bude až po roce 2030.

Trojský most a pak až Kralupy – s takovou situací na Vltavě se dnes musí vyrovnat každý, kdo by ji chtěl přejet, včetně projektantů tramvajových tratí. Pražské vedení to chce změnit a postavit nový most mezi Podbabou a Podhořím, aby mohla vzniknout tramvajová trať spojující Dejvice a Bohnice. Přípravu schválila pražská rada, která ale zároveň podpořila plán svých předchůdců postavit z Podbaby do Bohnic lanovku za 1,5 miliardy korun.

„Lanovka je dočasné řešení pro nejkritičtější úsek spojení Praha 6 – Praha 8 přes vodu a stometrovou stolovou horu,“ řekl již dříve náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Tramvaje začnou přes Vltavu do Bohnic jezdit až po roce 2030, zatímco lanová dráha by se podle Scheinherra mohla začít stavět do roku 2024. Projekt bohnické lanovky začala připravovat předchozí rada, a proto již probíhá posouzení jejího vlivu na životní prostředí (EIA).

Kabinová lanovka s kapacitou 2000 cestujících za hodinu by měla vést od železniční zastávky a konečné tramvají v Podbabě se zastávkou u zoologické zahrady v Troji k obchodnímu centru Krakov v Bohnicích. Součástí trati bude pět ocelových sloupů o výšce 25 až 44 metrů. Cesta z Bohnic do Dejvic by se podle materiálu, který rada schválila, měla díky lanovce zkrátit na sedm minut. V současnosti činí čistý čas jízdy mezi zastávkami Nádraží Podbaba a Krakov bez započítání přestupů 16 minut přes Holešovice nebo 11 minut při použití přívozu. Přestupy však reálnou dobu jízdy mohou i více než zdvojnásobit.

Lanovka nebude na rozdíl od tramvají potřebovat tolik náročných staveb, kromě nového mostu přes Vltavu totiž bude před zprovozněním trati potřeba vyrazit téměř kilometrový tunel, kterým budou tramvaje stoupat z Troje do Bohnic. S jeho stavbou se počítá až po roce 2030. Dopravní podnik by ale měl již dříve postavit do Bohnic jinou tramvajovou trať, která povede z druhé strany, tedy z Kobylis.

Pokud bohnická lanovka vznikne, bude v Praze třetí nebo čtvrtou veřejnou lanovou dráhou – po petřínské pozemní lanovce, krátké sedačkové lanovce v zoologické zahradě a případně také šikmém výtahu na Smíchově, který bývá občas za lanovku také označován. S délkou 2,2 kilometru bude ve městě nejdelší, nepřipadne jí však celorepublikový rekord, který náleží krušnohorské lanové dráze v Krupce o délce 2,3 kilometru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
14:38Aktualizovánopřed 4 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 7 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 8 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 9 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 10 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 11 hhodinami
Načítání...